Saturday, August 28, 2010

Mengapa Makanan Pedas Membuat Kita Mengeluarkan Air Mata?

http://images.detik.com/content/2010/08/23/763/cabe-(ts)-dlm.jpgBagi mereka yang suka makanan pedas, makanan yang mengandungi banyak cabai sudah menjadi santapan sehari-hari. Tapi untuk sebagian orang, makan makanan yang pedas akan menyebabkan mata dan hidung berair. Mengapa demikian?

Selain menambah citarasa makanan, cabai yang pedas dapat membuat tubuh sihat. Rasa pedas dan sensasi terbakar yang dihasilkan cabai disebabkan oleh konsentrasi tinggi dari bahan aktif yang di sebut capsaicin.

Capsaicin merupakan bahan kimia sebati yang berasal dari alam. Bahan ini digunakan oleh cabai untuk sistem pertahanan dirinya agar tidak dimakan oleh pemangsa seperti haiwan.

Capsaicin telah banyak dipelajari untuk memberi kesan mengurangi rasa sakit, manfaat baik untuk kardiovaskular, menurunkan berat badan dan membantu mencegah bisul. Selain itu, capsaicin ini juga yang membuat mata dan hidung orang yang memakannya berair. Mengapa?

Kajian dari WHFoods, hal ini kerana capsaicin dapat merangsang lendir yang membantu mengatasi hidung tersumbat, sesak paru-paru dan juga tentunya membuat orang seolah-olah menangis kerana matanya berair.

Rasa pedas yang dapat merangsang lendir ini, menjadikan cabai baik untuk mencegah dan mengubati sinusitis, membantu mengurangi hidung tersumbat, flu dan sesak nafas.

Bukan itu sahaja,mata berair ketika makan makanan pedas boleh juga disebabkan kerana terjadi iritasi pada mucus membrane (selaput lendir) yang ada di mata.

Bila terjadi hubungan dengan mucus membrane, seperti kulit atau mata, maka capsaicin akan menimbulkan rasa terbakar dan bila mempengaruhi mata, akan membuat orang menangis.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails