Tuesday, October 12, 2010

Uniknya rambut


Rambut manusia merupakan struktur sederhana yang terbuat dari keratin dan sel-sel kulit mati. Rambut berfungsi untuk mencegah hilangnya panas dari kepala seseorang.

Rambut yang indah dan terawat boleh menjadi daya tarik seseorang, terlebih lagi wanita. Tapi di balik keindahannya, rambut ternyata menyimpan beberapa rahsia unik.


1. Rambut oleh membersihkan tumpahan minyak di air

Ketika tumpahan minyak Cosco Busan yang terjadi pada tahun 2007 di Teluk San Francisco, sekumpulan sukarelawan menggunakan tikar yang terbuat dari rambut manusia untuk membersihkan pantai. Hal ini kerana rambut boleh menyerap minyak dan air, serta dapat bekerja sebagai span semulajadi.

2. Asid amino rambut manusia boleh digunakan dalam industri kicap

Helaian rambut dalam makanan tentunya dapat menyentap selera makan. Tapi bagaimana jika bubur atau makanan Anda terbuat dari rambut?

Internet Journal of Toxicology melaporkan bahawa Hongshuai Soy Sauce, perusahaan kicap di China, memasarkan produk yang menggunakan bioteknologi terbaru dengan harga lebih murah. Hal itu tentu saja membuat produknya menjadi popular.

Tapi sebuah investigasi media menemukan bahawa perusahaan tersebut tidak menggunakan asasid amino yang berasal dari gandum, melainkan asid amino yang berasal dari rambut manusia, yang dikumpulkan dari salon dan tempat gunting rambut.

3. Orang berambut merah dianggap alien

Ada sebuah teori konspirasi yang menyatakan bahawa orang berambut merah adalah alien. Hal ini memang terdengar terjadi, tapi orang berambut merah memang memiliki perbezaan struktur secara biologi.

Doktor harus membuat persiapan khusus untuk menjalani proses persalinan wanita berambut merah. Hal ini karena darah dari wanita berambut merah lebih susah membeku, sehingga mengalami pendarahan lebih lama.

Selain itu, orang berambut merah memiliki jumlah rambut paling sedikit, iaitu sekitar 90.000 helai, dibandingkan dengan rambut perang atau coklat yang mencapai 140.000 helai.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails