Friday, June 17, 2011

51 laman web tempatan telah digodam masih bermasalah .

Senarai laman we yang telah digodam sehingga kelmarin.


Menurut kenyataan akhbar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), sebanyak 51 laman web tempatan telah diserang sehingga awal pagi kelmarin menyebabkan 41 daripadanya berjaya digodan dan mengalami gangguan pada tahap yang berbeza.

Laman SKMM - www.skmm.gov.my. juga diserang tetapi tidak berjaya.

Pada pagi kami cuba mengakses beberapa laman web yang tersenarai diatas dan ternyata sebahagian besar yang kami cuba mesih mengalami gangguan yang serius malah tidak dapat diakses langsung. Setiap laman yang berjaya dimasuki memerlukan waktu yang lama.

Serangan itu berlaku ekoran kenyataan sebuah kumpulan dikenali Anonymous untuk menggodam laman web rasmi kerajaan www.malaysia.gov.my semalam dengan alasan kononnya kerajaan mengenakan sekatan Internet.

Dalam perkembangan berkaitan pihak Polis menyatakan telah mendapat petunjuk baru mengenai pihak yang menggodam laman web rasmi kerajaan dan swasta sehingga mengakibatkan sekurang-kurangnya 41 laman web agensi kerajaan mengalami gangguan sejak semalam.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar ketika mengesahkan perkara itu, bagaimanapun enggan mendedahkan petunjuk tersebut kerana bimbang menganggu siasatan.

"Masih awal lagi untuk kita dedahkan siapa yang terlibat kerana siasatan sedang berjalan. Kita sedang membantu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menangani isu tersebut," katanya pada sidang akhbar kelmarin.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails