Banyak kenyataan ditujukan kepada PAS supaya melaksanakan syariat khususnya hukum hudud yang menjadi sasaran untuk menghina Islam atau sesiapa sahaja yang mendesak hukum Islam dilaksanakan sepenuhnya.PAS dicabar melaksanakannya kerana memerintah beberapa kerajaan negeri.
Kalangan mereka yang mencabar ini lebih bertujuan untuk menakutkan khususnya masyarakat bukan Islam bagi memancing undi pilihan raya, pada hal mereka berkuasa sepenuhnya sejak lebih lima puluh tahun. Sekiranya dicetuskan oleh penganut agama lain atau para orientalis tidaklah menghairankan.
Namun apa yang menghairankan ialah, suara yang lantang datang daripada kalangan mereka yang mengaku Islam dan menunjukkan sebahagian daripada aktiviti Islam kepada masyarakat awam sehingga menjemput Imam Masjidil Haram bagi menjenamakan Islamnya.
Perlu difahami bahawa Islam adalah agama yang merangkumi segala aspek fitrah manusia, menjadikannya berbeza dengan takrif agama lain dan teori ciptaan manusia. Islam hendaklah dikenali secara menyeluruh, kerana setiap aspek dalam ajaran Islam berkait di antara satu sama lain, laksana mata rantai yang tidak boleh dipisahkan.
Undang-undang hudud adalah berkait dengan undang-undang jenayah yang banyak cabangnya,yang berkait pula dengan sistem kehakimannya sendiri, berkait juga dengan fikah, syariat, akidah dan akhlak yang ada roh perhitung an dosa dan pahala.
Kalau silap melaksanakannya, ketua negara dan hakim yang masuk neraka, bukannya penjenayah. Mengenali Islam dengan hukum hudud sahaja boleh menjadikannya laksana seorang buta yang mengenali gajah dengan hanya memegang salah satu anggotanya tanpa mengetahui seluruh jasad dan perangai gajah. Mereka bukan sahaja terus-menerus tidak kenal gajah, bahkan boleh binasa dipijak gajah.
Islam seringkali menjadi mangsa tuduhan ganas dan keras kerana hukum hudud tanpa memahami dan melihat pelaksanaan, syarat dan adabnya secara menye luruh. Tetapi mereka yang mempertikaikan berkenaan hudud memejam mata terhadap hukuman bunuh dengan gantung di tali secara mencekik yang primitif dan sangat zalim. Begitu juga hukuman sebat yang diamalkan di penjara seperti zaman batu dan banyak lagi bentuk hukuman lain.
Sekiranya mereka membaca dan mengkaji semua pelaksanaan hukum Islam dan dibuat perbandingan, nescaya mereka tahu betapa jauh perbezaannya. Ini kerana hukum Islam itu lebih bersikap mendidik secara yang menakutkan, bukannya menyeksa, tetapi mencapai matlamat maslahah yang tidak boleh dipertikaikan bahawa ianya membawa kebaikan dan menolak kemudaratan.
Perlu difahami bahawa undang-undang yang dinaskan dalam al-Quran dan Hadis adalah perkara yang tidak harus dipertikaikan oleh seseorang yang beriman, kerana firman Allah dalam surah Al Ahzab yang bermaksud: “Dan tidaklah patut bagi seseorang lelaki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sungguhlah dia telah sesat, dengan kesesatan yang nyata.” - (Surah Al Ahzab ayat 36)
Penerimaan Islam (menyerah diri) tanpa pertikaian dan keraguan menjadi ciri seseorang Islam tanpa mengira bangsa dan parti yang dianut, tempat dan masa, kerana al-Quran adalah petunjuk akhir zaman dan mukjizat yang tidak mati dengan wafatnya Nabi Muhammad s.a.w.
Kegagalan undang-undang ciptaan manusia
Allah telah menunjukkan kegagalan undang-undang ciptaan manusia dengan krisis nilai diri kemanusiaan dan merebaknya penyakit diri, keluarga dan masyarakat.
Firman Allah bermaksud: “Telah zahir terserlah dengan nyata kerosakan (kejahatan) di darat dan laut dengan sebab dilakukan oleh tangan-tangan manusia sendiri, supaya dirasakan kepada mereka sebahagian daripada perbuatan mereka, mudah-mudahan mereka kembali kepada Allah.” - (Surah Al Rom ayat 41)
Adapun penganut agama bukan Islam mereka tidak boleh dipaksa bukan sahaja menganut Islam, bahkan undang-undang yang berkait dengan agama. Ada pun yang berkait dengan hubungan cara hidup bermasyarakat perlu disamakan dengan adil dan seksama.
Ada juga undang-undang yang ada dalam al-Quran disebut dalam kitab yang terdahulu seperti Taurat. Maka Syariat Islam membahagikan undang-undang yang sama tanpa mengira agama seper ti undang-undang jalan raya yang berkait dengan hukum qisas dalam kemalangan.
Ada pula undang-undang yang diberi hak kepada penganut agama lain seperti undang-undang keluarga. Ada juga undang-undang yang diberi pilihan kepada mereka, di antaranya undang-undang hudud.
Hukuman Hudud adalah salah satu daripada undang-undang jenayah Islam yang dinaskan seperti hukum qisas dan di sana ada yang tidak dinaskan iaitu takzir yang terlalu luas ruangnya.
Bagi seseorang Islam wajib percaya bahawa hukum Allah semuanya adil dan baik bagi manusia kerana Allah pencipta alam Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Penyayang, Maha Adil dan segala sifat terpuji, Yang Maha suci daripada segala sifat kekurangan. Sebarang langkah meninggalkan hukum Allah pasti membawa kemusnahan kepada alam semula jadi, termasuk kehidupan manusia.
Hukum-hukum yang wajib dilaksanakan oleh manusia dibagikan pula kepada wajib dilaksanakan oleh diri masing-masing secara fardu ain dan oleh umum secara fardu kifayah. Kepada mereka yang mampu melaksanakan fardu kifayah menjadi fardu ain kepadanya pula. Diantara hukum yang wajib itu mensyaratkan adanya kerajaan yang berdaulat sepenuh.
Pelaksanaan hukum Islam pula mewajibkan syarat dan rukunnya. Kalau hendak sembahyang mestilah bersih dengan berwuduk,pakaian dan tempat yang bersih.
Jika hendak melaksanakan ibadat haji maka syaratnya mampu daripada segi harta, jasad dan aman dijalanan. Begitu juga kalau hendak melak sanakan undang-undang jenayah mestilah oleh kerajaan yang berkuasa sepenuhnya bagi mewujudkan sistem kehakiman yang adil.
Hukum yang adil hendaklah melalui sistem mahkamah yang melibatkan hakim, saksi dan persekitaran bidang kuasa yang adil. Pelaksanaan hukum qisas dan hudud ditambah dengan syarat yang lebih banyak supaya tidak berlaku zalim.
Apa yang penting ialah menakutkan penjenayah, tetapi untuk menjatuhkan hukuman diwajibkan syarat yang payah dipenuhi. Pelaksanaannya pula dengan syarat dan adabnya, bukan bertindak sewenang-wenangnya.
Semua para Rasul yang dipaparkan oleh Al Quran menunjukkan bahawa mereka mengajak pemimpin kerajaan yang memenuhi dyarat yang penuh berkuasa dan berdaulat, supaya melaksanakan hukum Allah.
Apabila pemimpin itu berdegil maka diberi masa yang sangat panjang sehingga bergilir pemimpin dengan umur panjang, sihat dan senang, supaya mereka kembali kepada hukum Allah. Para Rasul dan yang menyambung perjuangannya disuruh bersabar dan berusaha mendirikan kerajaan yang menunaikan kewajipan tersebut.
PAS yang memerintah di peringkat negeri dan berjaya menghantar wakil dip eringkat pusat. Negeri yang diperintah oleh PAS melaksanakan kewajipan mengikut kadar kemampuan kuasanya dan berjuang seterusnya bagi melaksanakan Islam secara menyeluruh.
PAS memerintah negeri yang terhad kuasanya. Di Kelantan PAS telah meluluskan undang-undang jenayah syariat dan belum di wartakan. Ketika memerintah Terengganu satu penggal Kerajaan PAS mengikut jejak Kelantan meluluskan undang-undang yang sama dan berjaya diwartakan setelah diperkenankan oleh DYMM Al Sultan.
Kelantan menerima amaran Perdana Menteri pada masa itu. Terengganu pula dijatuhkan kerajaannya. Adapun Negeri Kedah, PAS hanya memimpin kerajaan campuran dan Selangor pula PAS menyertai kerajaan campuran.
PAS tetap melaksanakan Islam mengikut bidang kuasa dan melaksanakan Islam secara ilmu dan kefahaman. Umno adalah teras kepada kerajaan yang berkuasa di peringkat pusat dan banyak kerajaan negeri. Mereka memerintah sejak le bih lima puluh tahun negara men capai kemerdekaan dengan bidang kuasa sepenuhnya.
Perlembagaan yang ada pada hari ini digubal oleh Suruhanjaya Reid yang banyak di dalamnya warisan penjajah bagi menghalang pelaksanaan Islam. Walaupun kuasa urusan agama Islam diberi kepada kerajaan negeri dan Islam adalah agama Perseku tuan, penganut agama-agama lain bebas menganut agama mereka.
Tetapi Islam yang diberi kuasa kepada negeri dan raja-raja dibelenggu dengan jadual kesembilan daripada Perlembagaan, di mana bidang kuasa negeri tidak lebih daripada 3, 5 dan 6 (tiga tahun penjara, lima ribu ringgit dan enam sebatan), malah sebatannya mengikut undang-undang Inggeris bukan syariat Islam.
Di Parlimen penggal 1990-1995 saya pernah mengemukakan usul supaya diselesaikan perkara ini tetapi ditolak begitu sahaja. Di sana ada pula tuduhan bahawa undang-undang itu ciptaan PAS. Wa laupun semua tahu bahawa undang-undang Syariat yang dinaskan dalam al-Quran dan Hadis adalah jelas, tetapi PAS tetap dituduh dan difitnah.
Apabila PAS menyatakan kesediaannya untuk bermuzakarah dan ada pihak ketiga yang bersedia menjadi orang tengah, maka Umno mengelakkan diri. Umno yang menerima kemerdekaan bersyarat daripada penjajah itu, sepatutnya tempoh masa lebih 50 tahun telah diberi bagi melupuskan syarat yang sudah ketinggalan zaman penjajahan itu, tetapi masih terus mengekalkannya.
Adakah Umno masih terikat dengan penjajah atau berfikir an penjajah? Maka eloklah kita merdekakan fikiran atau merdekakan diri daripada Umno. Malangnya pula media yang berada di bawah ketiak Umno yang sudah lama berpeluh itu menggunakan pekerja dan khadam yang beragama Islam menyiarkan rencana dan kartun-kartun yang menyindir hukum-hukum yang dinaskan dengan firman Allah dan sabda Rasulullah s.a.w.
Mereka pula tidak membaca hukumnya yang berat terhadap orang-orang yang seperti itu secara nyata didedahkan dalam buku Mustika Hadith Jilid Pertama yang diterbitkan oleh Jabatan Perdana Menteri sejak tahun 70-an.
Bagi penganut Islam, jangan dipandang mudah dan ringan untuk mempermainkan isu ini sekadar undi pilihan raya, nanti menang di dunia dan kalah di dalam kubur dan terjunam di hari akhirat. Wahai Tuhan! Saya telah menyampaikan. Saksikanlah!
Kalangan mereka yang mencabar ini lebih bertujuan untuk menakutkan khususnya masyarakat bukan Islam bagi memancing undi pilihan raya, pada hal mereka berkuasa sepenuhnya sejak lebih lima puluh tahun. Sekiranya dicetuskan oleh penganut agama lain atau para orientalis tidaklah menghairankan.
Namun apa yang menghairankan ialah, suara yang lantang datang daripada kalangan mereka yang mengaku Islam dan menunjukkan sebahagian daripada aktiviti Islam kepada masyarakat awam sehingga menjemput Imam Masjidil Haram bagi menjenamakan Islamnya.
Perlu difahami bahawa Islam adalah agama yang merangkumi segala aspek fitrah manusia, menjadikannya berbeza dengan takrif agama lain dan teori ciptaan manusia. Islam hendaklah dikenali secara menyeluruh, kerana setiap aspek dalam ajaran Islam berkait di antara satu sama lain, laksana mata rantai yang tidak boleh dipisahkan.
Undang-undang hudud adalah berkait dengan undang-undang jenayah yang banyak cabangnya,yang berkait pula dengan sistem kehakimannya sendiri, berkait juga dengan fikah, syariat, akidah dan akhlak yang ada roh perhitung an dosa dan pahala.
Kalau silap melaksanakannya, ketua negara dan hakim yang masuk neraka, bukannya penjenayah. Mengenali Islam dengan hukum hudud sahaja boleh menjadikannya laksana seorang buta yang mengenali gajah dengan hanya memegang salah satu anggotanya tanpa mengetahui seluruh jasad dan perangai gajah. Mereka bukan sahaja terus-menerus tidak kenal gajah, bahkan boleh binasa dipijak gajah.
Islam seringkali menjadi mangsa tuduhan ganas dan keras kerana hukum hudud tanpa memahami dan melihat pelaksanaan, syarat dan adabnya secara menye luruh. Tetapi mereka yang mempertikaikan berkenaan hudud memejam mata terhadap hukuman bunuh dengan gantung di tali secara mencekik yang primitif dan sangat zalim. Begitu juga hukuman sebat yang diamalkan di penjara seperti zaman batu dan banyak lagi bentuk hukuman lain.
Sekiranya mereka membaca dan mengkaji semua pelaksanaan hukum Islam dan dibuat perbandingan, nescaya mereka tahu betapa jauh perbezaannya. Ini kerana hukum Islam itu lebih bersikap mendidik secara yang menakutkan, bukannya menyeksa, tetapi mencapai matlamat maslahah yang tidak boleh dipertikaikan bahawa ianya membawa kebaikan dan menolak kemudaratan.
Perlu difahami bahawa undang-undang yang dinaskan dalam al-Quran dan Hadis adalah perkara yang tidak harus dipertikaikan oleh seseorang yang beriman, kerana firman Allah dalam surah Al Ahzab yang bermaksud: “Dan tidaklah patut bagi seseorang lelaki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sungguhlah dia telah sesat, dengan kesesatan yang nyata.” - (Surah Al Ahzab ayat 36)
Penerimaan Islam (menyerah diri) tanpa pertikaian dan keraguan menjadi ciri seseorang Islam tanpa mengira bangsa dan parti yang dianut, tempat dan masa, kerana al-Quran adalah petunjuk akhir zaman dan mukjizat yang tidak mati dengan wafatnya Nabi Muhammad s.a.w.
Kegagalan undang-undang ciptaan manusia
Allah telah menunjukkan kegagalan undang-undang ciptaan manusia dengan krisis nilai diri kemanusiaan dan merebaknya penyakit diri, keluarga dan masyarakat.
Firman Allah bermaksud: “Telah zahir terserlah dengan nyata kerosakan (kejahatan) di darat dan laut dengan sebab dilakukan oleh tangan-tangan manusia sendiri, supaya dirasakan kepada mereka sebahagian daripada perbuatan mereka, mudah-mudahan mereka kembali kepada Allah.” - (Surah Al Rom ayat 41)
Adapun penganut agama bukan Islam mereka tidak boleh dipaksa bukan sahaja menganut Islam, bahkan undang-undang yang berkait dengan agama. Ada pun yang berkait dengan hubungan cara hidup bermasyarakat perlu disamakan dengan adil dan seksama.
Ada juga undang-undang yang ada dalam al-Quran disebut dalam kitab yang terdahulu seperti Taurat. Maka Syariat Islam membahagikan undang-undang yang sama tanpa mengira agama seper ti undang-undang jalan raya yang berkait dengan hukum qisas dalam kemalangan.
Ada pula undang-undang yang diberi hak kepada penganut agama lain seperti undang-undang keluarga. Ada juga undang-undang yang diberi pilihan kepada mereka, di antaranya undang-undang hudud.
Hukuman Hudud adalah salah satu daripada undang-undang jenayah Islam yang dinaskan seperti hukum qisas dan di sana ada yang tidak dinaskan iaitu takzir yang terlalu luas ruangnya.
Bagi seseorang Islam wajib percaya bahawa hukum Allah semuanya adil dan baik bagi manusia kerana Allah pencipta alam Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Penyayang, Maha Adil dan segala sifat terpuji, Yang Maha suci daripada segala sifat kekurangan. Sebarang langkah meninggalkan hukum Allah pasti membawa kemusnahan kepada alam semula jadi, termasuk kehidupan manusia.
Hukum-hukum yang wajib dilaksanakan oleh manusia dibagikan pula kepada wajib dilaksanakan oleh diri masing-masing secara fardu ain dan oleh umum secara fardu kifayah. Kepada mereka yang mampu melaksanakan fardu kifayah menjadi fardu ain kepadanya pula. Diantara hukum yang wajib itu mensyaratkan adanya kerajaan yang berdaulat sepenuh.
Pelaksanaan hukum Islam pula mewajibkan syarat dan rukunnya. Kalau hendak sembahyang mestilah bersih dengan berwuduk,pakaian dan tempat yang bersih.
Jika hendak melaksanakan ibadat haji maka syaratnya mampu daripada segi harta, jasad dan aman dijalanan. Begitu juga kalau hendak melak sanakan undang-undang jenayah mestilah oleh kerajaan yang berkuasa sepenuhnya bagi mewujudkan sistem kehakiman yang adil.
Hukum yang adil hendaklah melalui sistem mahkamah yang melibatkan hakim, saksi dan persekitaran bidang kuasa yang adil. Pelaksanaan hukum qisas dan hudud ditambah dengan syarat yang lebih banyak supaya tidak berlaku zalim.
Apa yang penting ialah menakutkan penjenayah, tetapi untuk menjatuhkan hukuman diwajibkan syarat yang payah dipenuhi. Pelaksanaannya pula dengan syarat dan adabnya, bukan bertindak sewenang-wenangnya.
Semua para Rasul yang dipaparkan oleh Al Quran menunjukkan bahawa mereka mengajak pemimpin kerajaan yang memenuhi dyarat yang penuh berkuasa dan berdaulat, supaya melaksanakan hukum Allah.
Apabila pemimpin itu berdegil maka diberi masa yang sangat panjang sehingga bergilir pemimpin dengan umur panjang, sihat dan senang, supaya mereka kembali kepada hukum Allah. Para Rasul dan yang menyambung perjuangannya disuruh bersabar dan berusaha mendirikan kerajaan yang menunaikan kewajipan tersebut.
PAS yang memerintah di peringkat negeri dan berjaya menghantar wakil dip eringkat pusat. Negeri yang diperintah oleh PAS melaksanakan kewajipan mengikut kadar kemampuan kuasanya dan berjuang seterusnya bagi melaksanakan Islam secara menyeluruh.
PAS memerintah negeri yang terhad kuasanya. Di Kelantan PAS telah meluluskan undang-undang jenayah syariat dan belum di wartakan. Ketika memerintah Terengganu satu penggal Kerajaan PAS mengikut jejak Kelantan meluluskan undang-undang yang sama dan berjaya diwartakan setelah diperkenankan oleh DYMM Al Sultan.
Kelantan menerima amaran Perdana Menteri pada masa itu. Terengganu pula dijatuhkan kerajaannya. Adapun Negeri Kedah, PAS hanya memimpin kerajaan campuran dan Selangor pula PAS menyertai kerajaan campuran.
PAS tetap melaksanakan Islam mengikut bidang kuasa dan melaksanakan Islam secara ilmu dan kefahaman. Umno adalah teras kepada kerajaan yang berkuasa di peringkat pusat dan banyak kerajaan negeri. Mereka memerintah sejak le bih lima puluh tahun negara men capai kemerdekaan dengan bidang kuasa sepenuhnya.
Perlembagaan yang ada pada hari ini digubal oleh Suruhanjaya Reid yang banyak di dalamnya warisan penjajah bagi menghalang pelaksanaan Islam. Walaupun kuasa urusan agama Islam diberi kepada kerajaan negeri dan Islam adalah agama Perseku tuan, penganut agama-agama lain bebas menganut agama mereka.
Tetapi Islam yang diberi kuasa kepada negeri dan raja-raja dibelenggu dengan jadual kesembilan daripada Perlembagaan, di mana bidang kuasa negeri tidak lebih daripada 3, 5 dan 6 (tiga tahun penjara, lima ribu ringgit dan enam sebatan), malah sebatannya mengikut undang-undang Inggeris bukan syariat Islam.
Di Parlimen penggal 1990-1995 saya pernah mengemukakan usul supaya diselesaikan perkara ini tetapi ditolak begitu sahaja. Di sana ada pula tuduhan bahawa undang-undang itu ciptaan PAS. Wa laupun semua tahu bahawa undang-undang Syariat yang dinaskan dalam al-Quran dan Hadis adalah jelas, tetapi PAS tetap dituduh dan difitnah.
Apabila PAS menyatakan kesediaannya untuk bermuzakarah dan ada pihak ketiga yang bersedia menjadi orang tengah, maka Umno mengelakkan diri. Umno yang menerima kemerdekaan bersyarat daripada penjajah itu, sepatutnya tempoh masa lebih 50 tahun telah diberi bagi melupuskan syarat yang sudah ketinggalan zaman penjajahan itu, tetapi masih terus mengekalkannya.
Adakah Umno masih terikat dengan penjajah atau berfikir an penjajah? Maka eloklah kita merdekakan fikiran atau merdekakan diri daripada Umno. Malangnya pula media yang berada di bawah ketiak Umno yang sudah lama berpeluh itu menggunakan pekerja dan khadam yang beragama Islam menyiarkan rencana dan kartun-kartun yang menyindir hukum-hukum yang dinaskan dengan firman Allah dan sabda Rasulullah s.a.w.
Mereka pula tidak membaca hukumnya yang berat terhadap orang-orang yang seperti itu secara nyata didedahkan dalam buku Mustika Hadith Jilid Pertama yang diterbitkan oleh Jabatan Perdana Menteri sejak tahun 70-an.
Bagi penganut Islam, jangan dipandang mudah dan ringan untuk mempermainkan isu ini sekadar undi pilihan raya, nanti menang di dunia dan kalah di dalam kubur dan terjunam di hari akhirat. Wahai Tuhan! Saya telah menyampaikan. Saksikanlah!
No comments:
Post a Comment