Monday, February 4, 2013

Kenapa ya??

Burung hantu sebagai haiwan nokturnal - mencari makan di malam hari mempunya keistimewan boleh memutar lehernya sampai 270 darjah. Mengapa terjadi seperti ini? Selama bertahun-tahun jadi teka-teki dunia sains.

Kini, para pengkaji telah memecahkan misteri tentang bagaimana Burung Hantu boleh memutarkan lehernya sampai 270 darjah, tanpa mengalami cedera sedikit pun.

 
www.buzzle.com
 
Dalam kajian yang diterbitkan di Jurnal Science itu, para pengkaji menemui, bahawa Burung Hantu memiliki struktur tulang dan sistem peredaran darah yang unik, sehingga dapat menampung kepala yang besar.

Spesies ini bernama ilmiah Strigiformes ini memiliki rongga besar pada tulang leher, yang merupakan tempat pembuluh darah arteri. Ruang besar itu membuat pembuluh darah tidak terhambat ketika burung itu memutar lehernya.
 angellsthoughts.blogspot.com
"Ruang besar itu yang memungkinkan pembuluh darah dapat tetap memasukkan darah ke otak dan mata meskipun posisi kepalanya sedang berputar," jelas spesialis otak, Dr Philippe Gailloud, Peneliti Senior dari Johns Hopkins University School of Medicine.

Penemuan dari kajian ini didapati setelah para pengkajii melakukan ujian dengan menyuntikkan cairan pewarna ke dalam pembuluh darah Burung Hantu yang telah mati.

Ketika kepala Burung Hantu diputar, maka pembuluh darah pada tulang leher akan membesar dan membuat cairan pewarna masuk

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails