Thursday, August 26, 2010

Gigi semacam manusia

Seorang nelayan bernama Scott Curry berhasil menangkap ikan ini di tasik Buffalo Springs, Texas. Dia segera menyedari bahawa ikan ini memiliki deretan gigi tajam seperti manusia.

Pengawas dari Danau Buffalo Springs berkata bahawa selama 36 tahun mengawasi tasik itu, ia belum pernah melihat ikan seperti ini.

Sebuah stesen television tempatan di Texas bahkan segera membuat lelongan setinggi 100 dolar bagi siapa saja yang dapat menangkap ikan jenis itu lagi. , ternyata, ini bukanlah sejenis ikan yang di katakan asing. Ikan ini adalah jenis ikan yang umum ditemukan di sungai Amazon. Namanya adalah Colossoma Macropomum atau biasa disebut ikan pacu.

Ikan Pacu masih memiliki keturunan dengan piranha. Bezanya, saudaranya itu adalah ikan karnivor sedangkan Pacu adalah ikan herbivor. Mereka memakan tumbuhan.

Namun beberapa penduduk tempatan pernah menyaksikan Pacu memakan ikan-ikan kecil yang kemungkinan bahawa ikan ini termasuk golongan omnivor.

Ia boleh membesar hingga mencapai panjang 90 cm dan berat 30 kg. Bahkan ikan ini bukan hanya dapat ditemukan di sungai Amazon. Kita dapat menemukan ikan ini dijual di kedai di sekitar Amerika Selatan dan dunia. Beberapa orang benar-benar menyukai ikan ini di akuarium rumahnya sebagai pengganti ikan mas.

Mungkin yang misterinya adalah, bagaimana caranya ikan ini boleh sampai ke sebuah tasik di Texas. Menurut saya ada seseorang yang menabur induk ikan Pacu di tasik Buffalo Springs, sesuatu yang biasa saja terjadi.


persoalannya: ubat gigi apa ia guna...HPA ke?

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails