Sunday, September 26, 2010

Jagalah mata


Di saat ini hampir seluruh lapisan masyarakat mengenal apa itu komputer bahkan anak anak sekalipun sudah diperkenalkan dengan komputer. Tanpa disedari bermain dengan komputer ternyata membawa kesan yang kurang menyihatkan bagi kesihatan mata kita, untuk meminimilisasi hal tersebut berikut tips singkat menjaga mata dari sengatan radiasi komputer.

Tanda-tanda kesan radiasi tersebut biasanya mata sering terasa kabur, mata berkunang-kunang, kepala agak berpusing, dan bahkan yang paling menyedihkan adalah adanya rasa mual bagi pemula yang menggunakan komputer.

Berikut salah satu testimoni yang dialami penulis yang berkecimpung dalam bidang komputer yang mengatakan bahawa : Akhir-akhir ini saya merasa mata ini mulai terasa kabur jika melihat jauh.padahal dulunya jika melihat benda jauh masih sangat jelas.mungkin ini salah satu kesan dari radiasi komputer.Tapi jangan mengeluh,persolannya dalam pekerjaan sehari hari saya menggunakan komputer selama berjam jam.

Saya merasa anda juga pasti mengalami hal yang sama bukan,bahkan ada anak tetangga saya umurnya masih 10 tahun tapi sudah pakai kacamata. Saya akan mencUba untuk membahagikan sedikit kaedah kepada anda semua bagaimana cara merawat mata agar selalu dalam keadaan sihat.

1. Cuba pasang filter pada monitor komputer anda.filter ini berfungsi untuk menahan radiasi agar tidak sampai ke mata.

2. Pilihlah monitor yang berbentuk LCD/plasma.karena monitor ini dipercaya lebih baik daripada monitor yang model lama.Jika anda punya cukup duit,boleh je membeli VGA yang bagus agar warna monitor tidak meletihkan mata.

3. Jagalah jarak mata anda dengan monitor komputer.idealnya jarak mata ke komputer adalah 30 cm.

4. Ejaslah monitor sejajar dengan mata anda.jangan terlalu rendah dan jangan terlalu tinggi.usahakan bila anda melihat komputer rasanya tenang dan nyaman

5. Atur warna pada layar monitor sehingga sesuai dipandang mata.jangan terlalu terang kerana dapat menyebabkan mata anda menjadi silau.juga jangan terlalu gelap,kerana akan menyebabkan mata anda bekerja terlalu keras sehingga membuat mata menjadi cepat kering.

6. Atur screen refresh rate menjadi 75 htz..caranya jika anda pakai windows XP klik kanan pada desktop-properties-setting-advanced-monitor-lihat ruangan screen refresh rate aturkan menjadi 75 htz.

7. Selalukan kerdipkan mata kerana dengan kita mengerdipkan mata,akan merangsang kelenjar airmata untuk mengeluarkan air mata yang berfungsi membuat mata menjadi basah dan lembab.jika anda jarang mengedipkan mata,maka mata akan menjadi kering.jika dipaksakan terus mata akan menjadi sakit dan akhirnya memerah dan perlu membeli ubat titis mata untuk membuat mata selalu dalam keadaan basah.

8. Anda boleh membeli semacam kacamata yang boleh anda pakai pada ketika menggunakan computer.

9. Perhatikan cahaya disekitar ruangan tempat anda menggunakan komputer.usahakan ruangan cukup cahaya jangan menggunakan komputer di ruangan yang gelap(tidak cukup cahaya).

10. Setelah penggunaan komputer dalam jangka waktu yang lama,istirahatkan mata minimum 15 minit anda boleh melihat lihat keluar ruangan untuk menyegarkan mata dan usahakan untuk melihat objek yang berwarna hijau seperti pepohonan dan daun-daunan kerana menurut para pengkaji,warna hijau mampu membuat mata kembali segar.Awas jangan lihat mendera UMNO dan BN.

11. Perbanyakkan makan makanan yang menandung vitamin A seperti wortel.juga rajinlah untuk memeriksakan mata pada doktor mata untuk mengetahui adanya gangguan pada mata jika mata benar benar sudah terasa tidak selesa,jangan malu untuk menggunakan kacamata.

12. Demikian sedikit tips dari saya.semoga setelah anda menerapkan tips ini dapat membuat kesihatan mata anda lebih terjaga.

13. Mulai sekarang sayangilah mata anda kerana ini merupakan anugerah yang diberikan oleh Tuhan..bayangkan jika anda tidak boleh lagi menikmati indahnya alam ini.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails