Tuesday, January 31, 2012

Subsidi Gula: Lain yang dipersoalkan, lain pula yang Ismail Sabri jawab..



Apa yang menjadi persoalan dalam isu subsidi gula ini ialah mengapa subsidi untuk gula perlu ditingkatkan sedangkan harga gula dipasaran dunia sedang mengalami penurunan?


Ini kerana Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mendakwa kerajaan UMNO/BN telah meningkatkan kadar subsidi gula sebanyak 20 sen kepada 54 sen sekilogram bagi mengekalkan harga gula pada RM2.30 sekilogram ekoran "kenaikan kadar gula dunia.".


Selepas mengalami peningkatan pada nilai USD29.47 (RM89.66) setiap seratus paun pada Julai 2011, harga gula mengalami penurunan berterusan setiap bulan, dengan USD28.88 (RM87.87) pada Ogos, USD26.64 (RM81.05) pada September, USD26.30 (RM80.02) untuk Oktober, USD24.52 (RM74.60) pada November, dan USD23.42 (RM71.26) untuk Disember pada kadar seratus paun.

Laporan penuh sila baca di SINI dan juga di SINI

Itu adalah fakta.. cuba korang baca apa jawapan dari Ismail Sabri mengenai hal ini menurut apa yang dilaporkan oleh Lidah Rasmi UMNO, dalam jawapannya ini beliau langsung tidak menyentuh tentang hal harga gula dunia yang didakwanya telah meningkat tapi hanya menyalahkan pihak Pakatan Rakyat..


Pembangkang dibidas isu subsidi gula


BERA 29 Jan. - Parti pembangkang dibidas kerana melemparkan tohmahan kononnya kerajaan menambah subsidi gula daripada 20 sen kepada 54 sen bagi tujuan memancing undi pada pilihan raya umum akan datang.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tohmahan pembangkang itu tidak benar sama sekali kerana semua yang dilakukan kerajaan adalah semata-mata untuk mengurangkan beban rakyat.

"Mereka kata kita tambah subsidi gula daripada RM262.41 juta kepada RM567 juta pada tahun ini adalah untuk pilihan raya.

"Ini semua tidak betul. Seperti yang saya jelaskan sebelum ini, kalau kita tidak tingkatkan subsidi bermakna harga gula akan naik. Kalau harga gula naik bermakna produk-produk sampingan yang lain juga akan turut meningkat," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Jamuan Sambutan Tahun Baru Cina Parlimen Bera di sini, hari ini.

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah turut berangkat menghadiri majlis tersebut dengan dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob bersama lebih 3,000 penduduk sekitar daerah ini.

Ismail Sabri menegaskan, sekiranya subsidi gula tidak dinaikkan, harga bahan mentah itu akan meningkat di pasaran. Sekali gus, akan mengakibatkan harga produk-produk lain akan naik.

"Sekiranya ini berlaku, maka tidak ada gunanya kita berusaha mengurangkan beban rakyat tetapi harga barang meningkat dan ini akan menjejaskan usaha kita dalam membantu rakyat," katanya.

Dalam perkembangan yang sama Ismail Sabri berkata, beliau tidak menolak kemungkinan akan berlakunya kegiatan penyeludupan gula ke negara jiran akibat kenaikan produk itu di pasaran dunia.

Jelasnya, kerjasama erat kementeriannya dengan agensi penguatkuasaan seperti Unit Pencegahan Penyeludupan dan Polis Diraja Malaysia akan sentiasa dipertingkatkan bagi membendung kegiatan tersebut.

"Saya amat berharap setiap rakyat perlu mempunyai rasa tanggungjawab dan cintakan negara dengan tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang merugikan rakyat serta negara itu.

"Kesedaran ini perlu ada dalam diri, jangan hanya kerana sedikit keuntungan kita jual maruah negara," katanya.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails