Tuesday, February 10, 2009

SEBELAH MATA SAJA KE??




Manusia sering kali bersifat memandang sebelah mata dan cepat meletakkan setiap kesalahan kepada seseorang itu tanpa usul periksa.Sebab itulah Islam datang membentuk manusia supaya menyucikan hati dari prasangka-prasangka buruk terhadap sesamaa manusia dalammasyarakat.

Contoh yang paling dekat dengan kita sebagai mahasiswa adalah golongan couple dan golongan yang free hair,memang sebagai seorang mukmin ada rasa benci dan meluat tengok tinghkah laku mereka ini.Tambah pula suasanan sekarang yang menyebabkan mereka ini terus asyik dengan pakaian dan kegiatan maksiat itu,malah peranan media yang semakin secular menyiarkan lebih banyak hiburan dan konsert menyuburka lagi keadaan ini.

Persoalan sekarang ini adakah kita mudah-mudah menghukum bulat-bulat mereka ini?atau pun kita sudah memberi tahu mereka tentang maksiat ini?maka sebelum kita menghukum mereka ini.Kita kena letakkan pada diri kita adakah kita telah berdakwah dan memberitahu mereka bahawa couple dan free hair ini haram?kalau belum jangan kita cepat sangat menghukum dengan hukumanyangberat. Kadang-kadang mereka ini jahil tentang agama dan bagi mereka persoalan dosa tidak timbul pada benak mereka. Jadi apabila mereka tahu dosa pahala dan syurga neraka sudah tentu mereka tidak akan buat.Jadi marilah kita muhasabah sejauh dan sebanyak mana kita memainkan peranan untuk menegur dan menyampaikan kebenaran kepada mereka.Insya Allah marilah kita sama turun dan berdakwah dan mengadakan program program yang boleh menarik mereka pada Islam supaya hati-hati yang kering kembali basah dengan ingat pada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails