Wednesday, November 23, 2011

Timbalan Menteri Sukan dikutuk kerana komen-komen ‘tidak profesional’


Timbalan Menteri Sukan dikutuk kerana komen-komen ‘tidak profesional’

Pemimpin-pemimpin PKR menyelar Timbalan Menteri Sukan Razali Ibrahim kerana "membuka mulutnya" dan menyalahkan tanpa bukti bahawa pembangkang patut disalahkan kerana penerimaan buruk yang diberikan oleh peminat Indonesia kepada pasukan Malaysia di Sukan SEA yang sedang berlaku di Jakarta.

"Razali adalah contoh yang baik mengapa ia mudah untuk mana-mana warganegara dunia yang tidak suka kepada kerajaan Malaysia semasa. Beliau tidak sopan, amatur dan berkata tanpa taraf. Beliau adalah satu gambaran yang menyedihkan standard Kabinet Malaysia hari ini," Naib Presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle, tanpa menyincang apa-apa perkataan.

Ampu-bodek

Malah, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mungkin betul kerana tersinggung bagi kata-kata kurang ajar yang dikeluarkan oleh Razali, seorang menteri junior, walaupun beliau boleh cuba "ampu-bodek" bos di parti pemerintah Umno.

Dengan pilihan raya umum yang dijangka akan diadakan tidak lama lagi, Razali mungkin cuba untuk mendapatkan perhatian sebagai petanding yang akan dipilih untuk tempat duduk kerana pertandingan semakin hebat.

Timbalan menteri juga diselar kerana cuba untuk mengaitkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam keadaan huru-hara kementeriannya di Jakarta. Anwar adalah seorang tokoh yang popular di Indonesia.

"Mengapakah mereka simpan kebencian itu untuk kita? Kenapa bukan Thailand? Mengapa tidak orang lain? Ia bukan kerana penganiayaan yang dianggap rakyat Indonesia di dalam negara. Pada pendapat saya, ia adalah kerana pemimpin-pemimpin pembangkang telah membuat jalan pintas bagi Indonesia berkata buruk tentang negara kita, " Razali memberitahu Parlimen semasa perbahasan ke atas Rang Undang-undang Perbekalan 2012.

"Mereka mengatakan perkara-perkara buruk mengenai Malaysia seperti perkataan Maling, di Indonesia bermaksud pencuri. Ia mudah untuk membesar membenci sebuah negara yang telah dimusuhi, sebagai contoh kita semua membesar membenci Soviet Rusia."

Kemelut mengganti 400m

Razali, Ahli Parlimen Muar, juga diperkecil-kecilkan kerana cuba untuk memesongkan kritikan yang semakin meningkat mengenai pengendalian kontinjen Malaysia yang tidak cekap oleh kementeriannya. Beberapa kemelut telah menarik perhatian orang ramai, dan keburukan yang terbaru ialah kuartet lari berganti-ganti 400m Malaysia, yang memenangi emas, tidak hadir di Majlis Anugerah pingat mereka sendiri!

Sekali lagi, Razali menegaskan bahawa kementeriannya tidak sedar kelewatan dan akibatnya, tidak dapat membantu atlet dalam menerima pingat mereka seperti yang dijadualkan.

Kali ini, beliau menyalahkan penganjur Sukan SEA bagi kesilapan tersebut.

"Majlis anugerah mereka ditangguhkan hampir 24 jam selepas acara akhir.Tiada sebab yang diberikan oleh penganjur. Kami melihat perkara itu secara serius kerana upacara anugerah pingat tidak pernah ditangguhkan seperti itu," kata Razali.

"Ia tidak profesional bagi saya untuk mengulas mengenai kelemahan mereka, tetapi tidak kira, terdapat kesan buruk kepada kami."

Berhenti merengek dan memberikan Malaysia nama yang lebih teruk

Rengekan Razali mencetuskan komen bahawa hanya beliau orang yang "tidak profesional" di seluruh kejadian.

"Jika diikutkan beliau, semua orang salah kecuali beliau. Beliau membuang masa Parlimen dengan tuduhan yang tidak masuk akal itu. Ia akanmenjadi satu bantuan yang lebih besar untuk meningkatkan imej Malaysia dan dengan itu hubungan dua hala jika kita mempunyai Menteri-menteri yang lebih berwibawa dan profesional, dan bukan daripada orang-orang yang menyalahkan semua orang kecuali diri mereka sendiri. Tidak hairanlah Indonesia mempunyai tanggapan yang buruk terhadap kerajaan Malaysia, " kata Jui Meng.

Malaysia Chronicle

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails