Tuesday, August 7, 2012

Menu berbuka puasa lain-lain negara.

Lain lubuk lain ikannya. Lain tempat, lain pula makanan khas untuk berbuka puasa. Setiap negara memiliki bermacam-macam hidangan buka puasa.

Turki
riceandwheat.com

blogto.com

Hidangan kesukaan di negara ini adalah Pide. Pide adalah roti special yang dijual bazaar Ramadan. Sering mendapat julukan pizza Turki



Gullac / istanbul-pedia.com

Selain pide, di warga Turki juga menyukai Gullac. Makanan ini adalah pencuci mulut mirip puding yang terbuat dari air mawar.



Pakistan

mightyzones.com

Samosa adalah hidangan kesukaan warga Pakistan untuk buka puasa. Kuih ini mirip dengan pangsit goreng berbentuk segitiga. Mudah didapatkan saat bulan Ramadan tiba.


Jordain

Mansaf / butterybooks.com

Mansaf adalah hidangan yang disukai sebagai menu berbuka puasa. Mansaf adalah daging yang dibubuh rempah-rempah, dihidangkan bersama nasi kuning.
Qatayef / arabic-food.blogspot.com

Selain mansaf, di Jordain juga kerap tersaji kuih mirip serabi atau pan-cake bernama Qatayef. Qatayef beraroma kayu manis yang sering diisi gula atau kenari.


India
thehindu.com


chefkundansinghrawat.com

Bukan kari yang menjadi menu kesukaan untuk berbuka, tetapi Hyderabad Haleem. Menu ini mirip bubur gandum tradisional dengan potongan daging dan rasanya pedas.

Lebanon
theepochtimes.com

Penduduk negara ini menyukai Mezza. Mezza adalah hidangan yang disajikan dalam bekas kecil, dapat disajikan sebagai menu sarapan bahkan menu berbuka puasa.

Bangladesh

naushaduzzaman.blogspot.com

Piyaju adalah menu buka puasa yang lazat dari negara ini. Piyaju adalah makanan yang dibuat dari bawang merah, tepung beras dan rasanya pedas.


Mesir

Warga Mesir menyukai hidangan bernama Medames. Medames adalah menu yang terbuat dari kacang . Biasanya menjadi menu sarapan, tetapi boleh juga untuk menu berbuka puasa

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails