Sunday, August 12, 2012

Semakin ramai muslim di Russia

Sebuah kajian oleh Pew Research Center yang dirilis, Khamis (9/8/2012) memaparkan beberapa fakta tentang agama Islam. Kesimpulan utama yakni tentang kesatuan umat muslim di dunia, adalah kerana keimanan yang sama terhadap satu Tuhan, Allah SWT, dan rasulnya, Nabi Muhammad SAW.

ancient-gendhut.blogspot.com


Fakta lainnya sebagai berikut:


1. Lapan dari sepuluh orang warga Sub Sahara Afrika, Asia Selatan dan Asia Tenggara menyatakan posisi agama sangat penting dalam kehidupan seorang Muslim. Hanya enam dari sepuluh negara dari Timur Tengah, Afrika, dan negara bekas Uni Soviet seperti Rusia, yang mengatakan demikian.

2. Di Timur Tengah dan Afrika Utara, Muslim berusia 35 ke atas lebih lebih cenderung berbanding kalangan muda.

3. Dari 39 negara yang dibuat kajian, jumlah lelaki yang solat berjamaah di masjid lebih banyak berbanding perempuan. Justeru itu, kemungkinan dipengaruhi nilai sosial.

Muslim di Moskow / savageinfidel.blogspot.com


4. Di negara-negara Islam dengan populasi Sunni dan Syiah yang seimbang, seperti Iraq dan Lebanon, kecenderungan menerima perbezaannya lebih besar. Sebaliknya, di negara-negara dengan majoriti Sunni, sekitar 41% dari mereka percaya Syiah bukanlah Islam. Disebutkan pula, seperempat muslim mengidentifikasi mereka bukan Sunni dan Syiah.

5. Sembilan dari sepuluh muslim menyatakan ia memeluk Islam kerana faktor keturunan.

6. Jumlah mualaf terbesar berasal dari Rusia. "Jumlah mualaf di Rusia mencapai 7%. Mereka inilah yang akan menaikan populasi muslim di seluruh dunia," ujar James Bell.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails