Thursday, May 26, 2011

Ini dia 'Library' Tercanggih

Jika anda ke perpustakaan yang ada di Chicago Unversity mungkin akan tercengang dengan 2 perkara, pertama gedungnya yang berbentuk seperti kubah dan memanfaatkan 100% sinar matahari sebagai sumber cahaya dan keterangan dalam bangunan itu.

Kedua, anda pasti keliru, katanya perpustakaan tapi anda tidak menemui satu buku pun di perpustakaan ini.




Diberi nama dengan Joe and Rika Mansueto Library, perpustakaan ini mungkin akan menjadi perpustakaan tercanggih ketika ini kerana semua koleksi buku ini disimpan di dalam tanah. Sedangkan untuk meletakkan dan menaruh buku semuanya dikerjakan dengan komputer dan robot.

Tempat penyimpanan buku tersebut terletak di dalam tanah dengan tingggi ruangan setara dengan 5 tingkat dan semua buku disimpan dalam rak raksasa. Jumlahnya ada sekitar 3,5 juta buku.

Semua buku disimpan dalam sebuah almari menyimpan 100 buku dan almari tersebut (jumlahnya 35000 almari) akan diletakkan di rak raksasa tersebut dimana sebuah robot akan mengambil dan meletakkan buku berdasarkan sistem barcode.

Untuk meminjam buku anda boleh melakukannya secara online melalui komputer dan buku akan keluar ke meja khusus dalam waktu sekitar 5 minit sahaja.

Cara ini tentu saja bukan hanya lebih mudah dalam hal meletakkan dan mengambil buku tetapi sekaligus boleh menjimatkan ruang sehingga menurut si pembuat, gudang buku ini boleh menyimpan 7 kali lebih banyak dibandingkan perpustakaan dengan ukuran yang sama.
Perbelanjaan perpustakaan ini sekitar US$ 81 juta dollar .

Ingin tahu kenapa nama perpustakaannya Joe and Rika Mansueto Library? Ini kerana Joe Mansueto dan Rika Yoshida yang merupakan alumni dari Chicago University adalah orang yang menyumbang dana terbesar US$ 25 juta oleh itu sebagai rasa "terima kasih", perpustakaan ini diberi nama dengan nama mereka.





No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails