Tuesday, May 3, 2011

Osama: Jika Saya Mati, Misi Saya Tetap Hidup


~ Photo yang diedit..

Gambar di atas menunjukkan bagaimana 'pakar' mendedahkan gambar Osama 'mati' yg digembar-gemburkan adalah gambar individu lain (gambar kedua). Perhatikan dan bezakan antara gambar ketiga dan pertama (lihat warna kulit antara hidung dan mata)

Pada tahun 2004, Osama bin Laden telah menawarkan gencatan senjata kepada negara-negara Eropah agar tidak menyerang umat Islam.

Dia pun menyatakan bahawa Amerika Syarikat (AS) boleh terhindar dari serangan 11 September jika mereka menghentikan tindakannya untuk mengancam keamanan umat Muslim.

Namun, setelah sekian lama berdiam diri, Osama kembali muncul pada 2006. Kali ini pesanannya lebih cenderung ke politik.

Pada Januari 2006, dia memberikan komentar kepada rakyat Amerika, dia memberi komen jejak pendapat yang menyatakan bahawa rakyat Amerika menginginkan penarikan pasukan dari Irak. Dia pun menyarankan para warga Amerika sebuah buku berjudul "Rogue State: A Guide to the World's Only Superpower" yang menawarkan jalan perdamaian.

Dalam kurun waktu beberapa tahun ini, setelah serangan 11 September, pencarian terhadap Osama semakin mendekati titik terang.

Setelah ditangkapnya Khalid Shaikh Mohammed, yang dikatakan menjadi otak serangan 11 September, pada Mac 2003, para pejabat di Islamabad dan Washington selalu memberikan pernyataan adanya khabar angin tertangkapnya Osama bin Laden.

Pasukan AS pun diterjunkan di wilayah perbatasan untuk mencari Osama, para mantan anggota Taliban mengatakan bahawa Osama selama ini selalu berpindah-pindah, dia selalu melakukan perjalanan di wilayah pegunungan dengan sekelompok kecil rombongan pasukan keamanannya.

Osama selalu berjanji berulangkali bahawa dia bersedia mati dalam perjuangannya untuk mengusir Israel dari tanah Jerusalem dan Amerika dari tanah Arab Saudi dan Irak.

"Amerika tidak akan dapat menangkap saya hidup-hidup," demikian pernyataan Osama pada saat wawancara dengan wartawan Pakistan sesaat setelah ipencerobohan AS dimulai di Afghanistan, seperti disiarkan oleh Associated Press.

"Saya mungkin dapat dimusnahkan, namun misi saya tidak akan pernah berhenti," demikian pesanan Osama. -okezone


OSAMA TELAH DIBUNUH OLEH TENTERA AMERIKA SYARIKAT

Sebentar tadi, Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama telah mengeluarkan kenyataan dari White House bahawa musuh ketat mereka Osama bin Laden telah di bunuh oleh bedilan Amerika Syarikat di pergunungan Pakistan. Sekian lama musuh ketat ini telah dicari semenjak peristiwa 9/11 di mana World Trade Center di bandaraya New York telah di hancurkan oleh dua pesawat komersial yang dikatakan atas arahan Osama bin Laden.

Dunia masih dalam keadaan ragu ragu selepas insiden itu, dan kebanyakan dari negara Eropah telah mengambil langkah jaga jaga terhadap rakyat mereka yang beragama Islam. Britain, Perancis, Portugal, Espanyol dan banyak lagi negara Eropah telah mengalami peristiwa peristiwa yang kurang menyenangkan selepas kejadian 9/11 seperti pembunuhan seorang rakyat Brazil di subway London oleh polis wilayah London kerana percayai bahawa budak itu adalah seorang pengganas dari negara Arab ? Dunia telah mengalami keadaan berjaga jaga untuk sepuluh tahun dari 2001.

Ramai dari rakyat Amerika Syarikat tidak percaya dengan tuduhan bekas Presiden George Bush bahawa "DIA" yang merancang semua itu adalah Osama bin Laden. Sama seperti rancangan untuk perang dengan negara Iraq kerana syaki ada peluru pandu 'NUCLEAR', yang di sahkan semua negara negara sekutu dengan Amerika Syarikat, tetapi selepas mengebom / perang dan menang di Iraq, satu bom tangan yang bertanda 'RADIOAKTIF' pun tidak di temui. Semua ini kerana siapa ? Dan kenapa Amerika dan sekutu mereka tergesa gesa menakluk Iraq dan Afganistan ? Minyak ? Rakyat Amerika Syarikat banyak bersabar dengan pemimpin mereka tetapi akan ada satu masa di mana mereka rasa cukup dan berdemonstrasi seperti mana mereka berdemonstrasi untuk membawa pulang tentera mereka dari Vietnam.

Teori bahawa Presiden Barack Obama ingin menutup isu ini buat selama lama nya supaya negara lain tidak boleh eksploitasi nama Osama bin Laden untuk berperang dengan negara lain, atau mana mana pengeboman terus di label sebagai kerja 'Osama bin Laden', kemungkinan ini adalah alasan kenapa yang memberi kenyataan adalah Presiden nya dan bukan Ketua Staff Angkatan Tentera yang mengetuai tentera Amerika Syarikat di Afganistan/Iraq/Pakistan. Ini adalah teori sahaja daripada kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi oleh Presiden Amerika Syarikat. Rakyat Malaysia sudah matang dan boleh berfikir sendiri dengan menggunakan fakta yang sedia ada. -kritis online.

Osama, anak bangsawan temui ajal ‘dalam buangan’

Warga AS menyambut berita kematian Osama bin Laden di Times Square, New York. – Foto Reuters


ANALISIS, 2 Mei – Osama bin Laden, anak orang kaya atau bangsawan Arab Saudi, mengubah dirinya menjadi ikon radikalisme Islam, yang mendorong keganasan menentang mereka yang berlawanan kepercayaannya, dan kemudian menjadi pemimpin rangkaian pengganas terkenal – yang menggerakkan siri serangan ke atas Barat.

Serangan yang paling segar dalam ingatan ialah peristiwa 11 September 2001.

Amerika Syarikat (AS) menembak mati Osama ketika Washington sedang membuat persiapan menyambut ulang tahun peringatan ke-10 11 September ini.

Osama, 54, lahir dalam keluarga yang berada, salah seorang daripada lebih 50 anak bagi magnet pembinaan Saudi dan Allahyarham menghabiskan usia mudanya di rumah agam yang dihiasi dengan pelbagai kemudahan mewah dan serba senang.

Pada awal 1980-an, Osama menjadi personaliti antarabangsa berpengaruh yang menyokong pejuang-pejuang kebebasan Muslim di Afghanistan. Kemudian, dia menjadi penganjur dan pembiaya kepada rangkaian pengganas yang melindungi tempat tinggalnya, tinggal di rumah-rumah yang selamat, khemah di kawasan terperinci dan malah di gua-gua di Sudan, Afghanistan dan Pakistan.

Lelaki paling dikehendaki di dunia ini ini terbunuh dalam serangan tentera AS di Abbottabad, kira-kira 50 kilometer (30 batu) di sebelah timur laut ibu negara Pakistan awal hari ini bersama isteri mudanya.

AS menyediakan ganjaran AS$25 (sekitar RM75 juta) ke atas kepala Osama sejak perang ke atas kumpulan pengganas disytiharkan satu dekad yang lalu.

Laporan Los Angeles Times memetik Yossef Bodansky, pakar mengenai aktiviti pengganas yang menulis biografi Osama, menyifatkannya sebagai “orang yang mengisytiharkan perang ke atas Amerika.”

Bagi bekas presiden AS George W. Bush dan sebahagian rakyat Amerika, Osama sebenarnya seorang “syaitan.”

Pada 1994, kerajaan Arab Saudi menggugurkan taraf kewarganegaraannya. Kebanyakan anggota keluarganya pula, yang rapat dengan kerabat diraja, memutuskan hubungan dengan beliau.

Senarai serangan yang dipertanggungjawabkan ke atas Osama bukan satu dua. Osama pernah dianggap sebagai hero bagi ramai umat Islam di seluruh dunia dan dilabel sebagai Saladin, sultan yang menghalau penceroboh Kristian dari Baitulmaqdis lapan abad yang lalu.

“Kami percaya bahawa pencuri terbesar di dunia dan pengganas ialah orang Amerika,” kata Osama dalam satu temu bual dengan majalah pada Februari 1999.

Barat mengaitkan Osama dengan serangan peristiwa 11 September 2001, kedutaan AS di Kenya dan Tanzania, kapal pemusnah USS Cole di Yemen.

Hari ini, Perdana Menteri Britain David Cameron menyifatkan kematian Osama akan membawa “kelegaan besar” di seluruh dunia.

“Osama bin Laden bertanggungjawab ke atas kekejaman pengganas di seluruh dunia... 11 September dan banyak lagi, yang meragut banyak nyawa, kebanyakan rakyat Britian.

“Penemuan dia satu kejayaan besar dan kita tidak perlu membawa kempen menentang pengganas lagi,” kata beliau dalam satu kenyataan di London.

Analisis Reuters pula menyebut pembunuhan Osama merupakan satu tamparan psikologi yang besar bagi rangkaian Al-Qaeda.

Bagaimanapun kata laporan itu, ia kemungkinan hanya akan membawa impak praktikal yang kecil ke atas kumpulan pengganas itu, yang semakin tidak berpusat dan secara taktik telah beroperasi tanpa Osama sejak beberapa tahun lalu.

Al-Qaeda dikatakan berhadapan dengan kesan ideologi selepas kebangkitan rakyat biasa di beberapa negara Arab sejak akhir tahun lalu.

Sayap Al-Qaeda yang kini menjadi ancaman besar kepada AS ialah gabungannya di Yemen iaitu AQAP, demikian menurut pegawai-pegawai AS. Beberapa kumpulan mirip Al-Qaeda juga mula mengalami pertumbuhan.

“Dari segi kepimpinan operasi pengganas, Osama tidak menjadi bahan cerita utama sejak beberapa lama,” kata Paul Pillar, bekas pegawai risikan AS.

“Desakan kebanyakan operasi adalah bersifat pinggiran, bukannya berpusat... saya menyenaraikan kumpulan-kumpulan seperti AQAP, dan juga entiti-entiti kecil yang lain,” kata beliau.

Jadi, timbul persoalan sama ada kematian Osama benar-benar akan mengakhiri rangkaian Al-Qaeda buat selama-lamanya. -TMI

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails