Tuesday, February 14, 2012

Najib gelabah selar Negara Berkebajikan


http://1.bp.blogspot.com/-1GMuGLdvIb0/TaI3KD9v88I/AAAAAAAAAhY/24k8rq4O6-Q/s1600/najib+pening.jpgTindakan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak menyelar konsep Negara Berkebajikan yang diutarakan PAS memperlihatkan beliau ‘menggelabah’ dalam menafikan konsep berkenaan sebagai suatu konsep yang sangat baik.

Malah, tuduhan kononnya konsep Negara Berkebajikan akan menyebabkan kegawatan ekonomi adalah suatu kenyataan yang dangkal dari seorang Perdana Menteri
Demikian kata pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob kepada Harakah ketika diminta mengulas kenyataan Najib 7 Februari lalu.


Najib dalam satu laporan Malaysiakini, antara lain berkata, negara yang mencuba model Negara Berkebajikan seperti yang cuba diperkenalkan PAS hanya berakhir dengan kegawatan ekonomi.
Najib berkata, dasar BN menyediakan jaringan keselamatan sosial, yang berbeza daripada dasar negara kebajikan yang diamalkan di beberapa negara Eropah.

Mengulas lanjut, Dr Rosli berkata, Negara Berkebajikan yang dilihat pernah dilaksanakan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz, sangat amat menjadi ikutan dan memakmurkan negara selain pemacuan ekonomi yang sangat jitu.
Di zaman Umar Abdul Aziz, pemerintahan selama dua tahun setengahnya menjadikan rakyat menikmati hasil ekonomi yang sama rata dan mereka berebut- rebut untuk menyerahkan zakat kepada kerajaan, katanya.

Dr Rosli berkata, idea Negara Berkebajikan yang mahu dijalankan PAS bukanlah meniru negara kebajikan yang dijalankan di Amerika Syarikat yang menyebabkan rakyatnya terlalu bergantung kepada kerajaan.
Sebaliknya kata Dr Rosli, Negara Berkebajikan yang mahu dijalankan PAS adalah sebuah konsep negara yang memberikan ruang ekonomi yang sama rata kepada seluruh rakyatnya.

Dalam konsep ini, rakyat boleh menjana pendapatan dengan kemahiran dan kebolehan yang mere- ka ada di samping kerajaan membuka peluang yang baik kepada mereka, katanya.

Tidak seperti yang dilakukan oleh kerajaan Umno- BN sejak dahulu yang mana mereka mengamalkan dasar ekonomi monopoli yang menyebabkan hanya kroni sahaja mampu untuk mendapat peluang meraih kekayaan negara, katanya.

Sistem monopoli ekonomi yang diamalkan kerajaan hari inilah sebenarnya yang menyebabkan kegawatan ekonomi, bukan kerana jika mengamalkan Negara Berkebajikan, katanya.

Mana tidaknya, kata Dr Rosli, kerajaan memberi peluang hanya kepada kroni Umno-BN sahaja dalam mengawal bekalan beras, gula, perniagaan kereta (permit import) dan pelbagai kontrak kerajaan.
Ia menyebabkan, rakyat yang berpotensi tidak mampu untuk mendapat peluang menceburi bidang tersebut kerana ianya sudah dimonopoli oleh kroni pimpinan negara, katanya.

Sistem monopoli ini juga, kata Dr Rosli, menyebabkan rakyat terpaksa membayar pada harga yang mahal untuk mendapatkan perkhidmatan mahu pun barangan.
Ia menyebabkan rakyat semakin tertekan, ditambah lagi dengan sistem cukai kerajaan yang tidak efisyen, katanya.

Beliau turut melahirkan kebimbangan dengan dasar insuran kesihatan yang sedang diperkenalkan kerajaan hari ini yang hanya akan menyebabkan manipulasi terhadap per khidmatan kesihatan.

Hal ini berlaku di Amerika Syarikat dengan hospital swasta kebanyakannya mengenakan caj yang tinggi kepada rakyat Amerika dalam mendapatkan rawatan kesihatan melalui kad kesihatan ini, katanya.
Natijahnya, kerajaan terpaksa menanggung beban yang tinggi terhadap bayaran khidmat kesihatan yang dikenakan ke atas rakyat oleh hospital, katanya.

Justeru, beliau menyeru rakyat menerima konsep Negara Berkebajikan yang diutarakan PAS bagi menjamin kesejahteraan, keamanan dan kegemilangan kepada ekonomi dan sosial negara.

"Jika tiada rakyat yang miskin tegar seperti zaman Umar Abdul Aziz, insya- Allah negara akan selamat dan mampu memacu ekonomi yang jauh lebih baik," katanya.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails