Thursday, January 3, 2013

HUJAH MENOLAK SUNTIKAN IMUNISASI


Sebelum mengulas lebih lanjut, saya bukan doctor. Saya tulis hanya untuk berkongsi apa yang saya nyatakan pada doktor semasa dipanggil kerana memilih untuk tidak menyuntik vaksin kedalam badan anak sepertimana artikel lepas (baca sini).

Tiga hujah saya gunakan nyatakan pada doktor tersebut iaitu:
1.Status halal diragui

Vaksin adalah suntikan yang diberi untuk membantu manusia membina antibody tersendiri. Setiap vaksin mewakili virus penyakit tertentu. Ia berasal dari bahagian badan virus yang lemah, kemudian dicampur dengan bahan lain sebelum disuntik ke dalam badan manusia.


Falsafahnya adalah apabila disuntik, antibodi badan kita akan dirangsang untuk melahirkan antibody yang lebih kuat. Apabila badan kita terkena virus yang kuat di kemudia hari, sistem imun badan kita yang telah dilatih vaksin itu berupaya melawannya.

Yang menjadi keraguan adalah bahan yang diguna untuk penghasilan vaksin. Ianya menggunakan benda yang tidak halal seperti abdomen khinzir, jantung monyet dan beberapa haiwan lain yang masih hidup.

Walaupun majlis fatwa telah mengharamkan beberapa vaksin yang berasal dari khinzir, tapi masih banyak lagi vaksin alternative yang belum diharamkan.

Jika logo halal JAKIM sendiri dipertikai piawaiannya, ini pula perkara rumit yang melibatkan kementerian lain.


Walaupun binatang yang digunakan itu halal dimakan, tetapi vaksin diambil dari binatang yang masih belum disembelih. Umat islam dilarang menggunakan bangkai ataupun anggota badan haiwan yang masih hidup sebagai makanan dan ubatan.

Ramai yang menjawab hukumnya harus jika dhoruroh, saya akan jawab pada point kedua tetapi soal makanan amat perlu dititik berat kerana ia akan membentuk darah daging manusia. Jika terdapat bahagian badan kita ini haram, doa susah untuk diterima, hati akan menjadi keras dan penyakit lain mudah singgah.
Umat islam harus memahami bahawa halal haram yang ditetapkan oleh syara` itu sebenarnya menjaga maslahah untuk manusia di samping menghindar keburukan di dunia ini. Kaedah sumber maslahah yang masyhur dalam ilmu usululfiqh adalah:


ما حسنه الشارع فهو حسن وما أقبحه الشارع فهو قبيح
Apa yang terpuji oleh syarak itulah kebaikan dan apa yang dicela syarak itulah keburukan.
Ini akidah ahli sunnah, berbeza dengan muktazilah yang menilai kebaikan dan keburukan itu mengikut akal sehingga membelakangi syarak.

2. Ada alternatif lain.
Vaksin bukanlah dalam kategori dhoruri sepertimana yang disangka pengkaji hukum terdahulu. Ianya hanya satu ramalan kemungkinan yang tidak boleh mengorbankan hukum asal. Ini terdapat dalam perbahasan fiqh aulawiyat iaitu tidak boleh mengorbankan maslahat yang jelas hanya kerana mafsadah yang samar-samar.
Saya memilih rawatan homeopati sebagai alternatif untuk melawan virus itu. Homeopati sendiri adalah cetusan idea seorang pakar perubatan konvensional Jerman, Dr Samuel Hahnemann yang fed-up dengan sistem perubatan konvensional yang tidak menyembuhkan tetapi sekadar menyembunyikan penyakit atau menipu badan dari merasa sakit.

Falsafah rawatan homeopati amat saya kagumi kerana dekat dengan ciri-ciri istimewa islam, iaitu syumul. Di masa perubatan moden percaya bahawa mengembalikan sistem tubuh dengan normal hanya melibatkan aspek fizikal semata-mata, rawatan homeopati pula turut melibatkan aspek emosional dan spritual dalam memangkin kenormalan sistem.

Contoh mudah ialah manusia. Secara fizikal majoriti manusia mampu melawan kezaliman pemimpin. Tetapi apabila ada rasa takut, tidak yakin, malas dan tidak mahu menyebabkan mereka tidak melawan.
Itulah dia hemeopati! Bukan sahaja menguatkan fizikal untuk melawan penyakit, tatapi juga membina emosi dan semangat untuk melawan penyakit.

Kerajaan sendiri mengecualikan ubatan homeopati daripada didaftarkan di bawah Kementerian 
Kesihatan kerana ianya tidak mengandungi molekul ubat, bahan kimia atau kesan sampingan sepertimana ubat lain. Tetapi ia disalah tanggap oleh masyarakat dengan memahami ubat yang tidak didaftarkan Kementerian adalah tidak selamat.

Ia bukan perubatan herba, ia perubatan alaf baru!

Justeru itu vaksin tidaklah dhoruri kerana masih ada jalan lain untuk merawat penyakit.

Mungkin ada yang memilih untuk mengikut pemakanan cara nabi sahaja tetapi bagi saya, pembaharuan dalam perubatan harus juga dilakukan. Bukan tidak mengiktiraf perubatan nabawi tetapi manusia tubuh badan manusia mutakhir ini telah dipenuhi bermacam-macam bahan kimia samada melalui makanan moden atau ubatan atau vaksin yang ibubapa terima sewaktu mereka kecil dahulu. Oa sedikit sebanyak melemahkan kesempurnaan manusia. Tambahan pula, pembangunan perubatan nabawi tidak berjalan dengan pesat dan agak ketinggalan.

Lagipun, setiap ubatan perlulah mengikut nasihat doktor berkenaan dos. Tersilap ambil kuantiti mungkin akan menyebabkan masalah lain pada bayi. Contohnya susu kambing. Ia baik untuk berbagai penyakit termasuk sakit kuning untuk bayi. Tetapi ianya panas dan jika tersilap dos, mungkin anak akan demam panas. Saya lebih memilih anggur hita sebagai rawatan sakit kuning kerana ianya juga makanan nabi.

Ubatan tradisional tiada pantauan pakar perubatan. Perubatan nabawi juga susah ingin mencari pakar. Sebab itulah homeopati yang saya pilih.

Satu saranan imunisasi yang diajar nabi adalah bertahnik menggunakan bahan berglukos seperti kurma atau buah lain bersama air zam-zam. Itu saya amalkan.

3. Kesan sampingan
Diakui bahawa perubatan moden memang mempunyai kesan sampingan tertentu. Ini dokor tidak perlukan hujahan kerana dia sendiri menyedarinya. Ada yang makan ubat darah tinggi, tiba-tiba datang kencing manis. Bapa mertua saya kini menghadapi kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung walaupun sebelum menerima rawatan, sakitnya hanyalah jantung.

Perubatan moden juga senantiasa menjadikan manusia sebagai bahan ujikaji. Kandungan dosnya sama dalam setiap model ubat tetapi tahap tubuh manusia tidak sama.Doktor akan cuba beri ubat mengikut dos paling rendah, apabila berlarutan ditambah dos dan apabila surut, dos dikurangkan. Ini akan mengundang ketidakstabilan sistem tubuh kerana setiap dos ubat itu mengandungi kandungan dadah tertentu yang menjadi painkiller tetapi bukan diseasekiller .

Rakan saya pernah disuntik satu ubat ketika demam panas. Entah apa tak kena, sakit beliau berubah menjadi semakin pelik dan mengerikan. Tubuh kurus kering, tenaga turun ke tahap 1% hingga orang ingat akan mati. Mujurlah dibawa berjumpa pengamal perubatan islam dan pulih kembali seperti sediakala.

Ubatan moden memaksa pengambilnya menjadi mat ubat seumur hidup. Ia tidak membuang penyakit, ia hanya menyembunyikan penyakit dari manusia. Apabila kesan ubat hilang, penyakit datang kembali.
Sebaik-baik ubat adalah makanan kita. Tetapi jika ubat itu dimasukkan bersama elemen bukan organisme seperti bahan kimia dari batuan, logam atau cecair luar, ia seolah menokok-tambah kejadian manusia.
Kajian menunjukkan lebih ramai yan mati disebabkan rawatan dari mati oleh sebab penyakit.

Berbalik pada vaksin, setelah generasi penerima vaksin ini meningkat dewasa, banyak penyakit baru muncul. Penyakit yang belum ada zaman dahulu semakin banyak tercetus. Ini menyebabkan bidang perubatan sentiasa mencipta vaksin baru dan baru dan jika perkara ini tidak ditangani, saya percaya masyarakat dunia masa depan akan berbekal dengan ubatan vaksin sepanjang hayat.

Polio sendiri tercetus mutakhir ini apabila manusia mula mengamal vaksin  malaria. Penyakit kanser, autoimun dan autisme juga muncul sejak zaman vaksinisasi.

Sebenarnya ada beberapa lagi pemerhatian saya tentang vaksin dan hujah yang mungkin belum mampu untuk dinyatakan di sini. Mungkin boleh yang lain kaji perkara ini dengan lebih lanjut.
1. Konspirasi Yahudi
2. Pembunuhan Dr Burhanuddin al-Helmy, pengasas homeopati Malaysia 
3. Kenapa tidak semua negara menjalankan vaksinasi?

Sumber:

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails