Thursday, March 19, 2009

APA ERTI HIDUP INI…

Angin petang yang meredup lembut meniup beberapa helaian janggut ku,aku bersyukur kerana Allah SWT masih lagi memberi nikmat dapat merasa nyamannya tiupan angin di petang itu,bersama beburung layang-layang terbang bebas mengajak beberapa ekor lelayang lain,sesekali menyinggah di batuan gua yang berada di depan pancaindera ku ini.Betapa Agung dan Maha Hebatnya ciptaan Allah SWT memberi pinjam nikmat mata kepada ku di tambah lagi dengan nikmat cahaya melihat warna hijau sawah padi bersama sedikit kekuningan.Jika hendak di hitung semua nikmat Yang Agung ini maka tidak terhitung banyaknya.Namun dengan nikmat ini manusia sering terleka dan sering tersasar jauh dari nilai kebaikan yang mesti di patuhi.

Bukan hanya nikmat boleh melihat terbangnya beburung sahaja yang Allah SWT anugerahi,nikmat kaki,tangan dan bermacam lagi yang Allah SWT sarungkan pada jasad ku ini.Tidak ternilai anugerah ini dan tidak mampu untuk aku membayarnya walaupun aku beribadat beribu-ribu tahun padaNya.Namun hakikatnya aku sering leka bersama nikmat ini,kedamaian dan kesenangan yang aku miliki membuatkan aku semakin jauh dari rumahMu,jika dulu hati dan jiwa ku sentiasa berada di dalam rumahMu,selalu berada di dalam taman-taman syurgaMu bersama para alim ulama’,tapi itu dulu sekarang aku sudah memiliki rumah besar,kereta besar dan apa lagi yang tiada padaku semuanya aku ada.Pangkat yang ada padaku sekarang cukup membuatkan diriku lebih megah dan memberi kegerunan pada rakyat di bawah ku.

Jika dulu aku seorang yang pemurah walaupun miskin dan papa kedana namun kini aku sudah kaya dan mewah bukan setakat duit yang aku ada cukup menampung seluruh kehidupan aku sepanjang hayat,namun duit aku masih berbaki jutaan ringgit berada di dalam bank-bank luar Negara.Semua angan-angan ku dulu sudah ada di depan ku,jika dulu aku berjalan kaki ke masjid meredahi hujan di titian bendang,namun kini aku mampu memiliki kereta mewah yang tidak ada lagi orang lain pakai selain aku di sini.Jika dulu sebelum terbang lalat dahi ku sudah singgah di tikar sejadah bertahajut padaMu memohon ampun bersama linangan air mata yang jernih mengalir lurus di pipi ku,namun semua itu sudah lama ku tinggalkan,sudah lama dahi ku tidak menyentuh bumi ini,kerana aku sibuk dengan urusan perniagaan di luar Negara bersama pelanggan ku.Jika dulu baju ku basah meredah hujan dan sesekali tenggelam bersama air bah,namun kini aku tenggelam bersama kemewahan yang melimpah ruah.

Siapa lagi yang berani membuli ku sekarang,semuanya tidak terkata pabila kereta Posche warna hitam memasuki kampong Sepening Biawak,penduduk kampong itu tertelan air liur dan tertonjol biji mata melihat diri ku brsama kereta posche ku itu.Namun semua kemewahan dan kesenangan itu tidak bertahan lama,nikmat yang aku dapat itu sekarang sudah tiada bersama ku,duit yang banyak tidak lagi berguna untuk ku,rumah,kereta yang aku ada tidak ubah seperti barang permainan.Kini aku terpaksa mengakui kelemahan diri ku sebagai manusia yang menjadi hamba padaNya,nikmat pancaindera,kaki,tangan yang Dia beri pinjam dulu telah di ambil semula olehNya,kerana itu adalah hak milikNya yang sementara di tumpang pada jasad ku,kini barulah aku sedar dan mengerti bahawa hidup ini tidak bererti andai diri tidak memahami apa maksud kehidupan di dunia ini andai Islam tidak di junjung tinggi di dalam diri dan di dalam ibu pertiwi sebelum jasad ku kaku nanti.

12.28 am

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails