Thursday, September 3, 2009


Sentosa perangai, kuat ingatan, bijaksana akal, tenang dan sabar menuju maksud – Yahya bin Khalid AL Barmaki (Wazir daulah Bani Abbas)

Bukanlah kebahagiaan itu pada mengumpulkan harta benda. Tetapi taqwa kepada Allah itulah bahagia. Taqwa akan Allah itulah bekal yang sebaik-baiknya disimpan. Pada sisi Allah sajalah kebahagiaan para orang yang bertaqwa. – Hutai’ah (Ahli Syair)

Jika petang dan pagi seorang manusia telah beroleh aman sentosa dari gangguan manusia, itulah dia orang yang bahagia. – Zaid bin Tsabit (Ahli Syair Rasulullah)

Bahagia itu ialah tunduk dan patuh mengikut garis-garis (natural laws – correct principles) yang ditentukan oleh Allah dan perikemanusiaan. – Ibnu Khaldun

Bahagia dan kelazatan yang sejati ialah bilamana dapat mengingat Allah. Ketahuilah bahagia tiap2 sesuatu ialah kita rasai nikmat kesenangan dan kelazatan, dan kelazatan itu ialah menurut tabiat kejadian masing2, maka kelazatan mata ialah melihat rupa yang indah, kenikmatan telinga mendengar suara yang merdu, demikian pula segala anggota yang lain di tubuh manusia. Adapun kelazatan hati ialah teguh makrifat kepada Allah, kerana hati itu dijadikan buat mengingat Tuhan – Imam Ghazali

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails