Thursday, August 6, 2009

Kelebihan Negeri Serambi Mekah


Nota dari jihadtegakislam.blogspot : Biarlah orang kata copypaste pun, tak mengapalah. Tapi artikel ini memang ana nak sangat direkodkan di dalam blog ini. Ada nilai tarbawi yang tinggi !

Oleh : AL-BRANGI ~ Baru pulang dari Negeri 'Serambi Mekah'. Perubahan yang jelas ketara ialah Pasar Siti Khadijah dan Pasar Malam Wakaf Che Yeh sudah bertambah bersih walaupun masih ada ruang untuk mempertingkatkan kebersihannya.

Saya amat yakin rakyatnya amat sayang kepada negeri mereka, sehingga ada yang melabelkan rakyatnya sebagai kuat semangat kenegeriannya. Saya amat sokong 'tag' tersebut dari sudut positifnya. Saya rasa jika kempen kesedaran berkaitan dengan menjaga kebersihan, negeri Kelantan lebih mendahului daripada negeri-negeri lain.

Dalam politik mereka menggunakan semangat kenegerian mereka untuk memilih pemimpin yang boleh memandu mereka ke arah yang diredhai oleh Allah dunia dan akhirat walaupun calon tersebut berasal dari luar.

Pengamatan saya secara rambang semasa mengunjungi Pasar Malam Wakaf Che Yeh selama dua malam berturut-turut, saya dapati pengunjung daripada negeri lain (berdasarkan slang percakapan mereka) amat kurang kesedaran sivik mereka kerana membuang kulit rambutan dan puting rokok di tepi-tepi jalan walaupun tong sampah disediakan.

Satu lagi kelebihan dan kekuatan peniaga-peniaga negeri ini, mereka dengan senyum menarik, peramah dan tak lekang mengamalkan akad jual beli. Perkataan-perkataan seperti, "Raso jo, tak beli tak apo." "Jual deh". (Rasa saja, tak beli tak mengapa. Saya jual ya. Kekika membeli sambal serunding).

Soal timbangan dalam jualan sangat-sangat dititik-beratkan dalam Islam. Semasa singgah di Gua Musang untuk membeli buah dokong (RM5.00/2kilogram), saya membantu Mak Cik penjual di tepi jalan untuk memilih buah yang elok-elok sambil tolong menimbang. Bacaannya ialah 2.2 kilogram. Mak Cik tu berkata, "2 kelo untuk anok, hok lebih untuk Mak Cik" (2 kilogram untuk anak, yang selebihnya untuk Mak Cik). Saya menghulurkan wang kertas RM10 dan dia memulang duit RM5.00. Saya berkata, "Lebih ni Mak Cik."
Dia menjawab, "2 kilogram untuk anak, yang selebihnya untuk Mak Cik.". Dia bermaksud mensedekahkan 200 gram untuk dia mendapat pahala.

Adakah fenomena ini kedapatan di Kuala Lumpur atau negeri-negeri lain?

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails