Wednesday, July 14, 2010

SOLAT JAMAAH DI MASJID LUAR QARIAH



Soalan; Surau dikawasan rumah saya sering tiada jemaah waktu Zuhur dan Asar...Apakah berdosa jika saya melakukan solat berjemaah di Masjid lain semata mata untuk mendapatkan pahala Jemaah? Saya dah berulang kali menasihatkan qariah termasuk Nazir sendiri untuk berjemaah bersama Zuhur asar..tetapi....hanya masuk telinga kanan keluar telinga kiri ...

Jawapan;

Menurut mazhab as-Syafi’ie; Jika seseorang itu berdekatan rumahnya ada masjid dan berjauhan juga ada masjid, namun masjid jauh lebih ramai bilangan ahli jamaahnya, menunaikan solat di masjid jauh adalah lebih baik (afdhal) dari di masjid dekat kecuali bagi dua keadaan;

1. Jika dikhuatiri akan gagal solat jamaah di masjid dekat tanpa kehadirannya seperti ia adalah imam atau orang ramai hanya akan hadir jika dia hadir, maka ketika itu lebih baik baginya menunaikan solat jamaah di masjid dekat walaupun kurang bilangan ahli jamaahnya berbanding masjid jauh.

2. Jika imam masjid jauh adalah ahli bid’ah atau seorang fasiq atau tidak mengiktiqadkan kewajipan beberapa rukun solat, maka lebih baik ia menunaikan solat di masjid dekat sekalipun bilangan ahli jamaahnya kurang.

Jika masjid berhampiran rumahnya tiada didirikan jamaah (yakni jika dia hadir sekalipun tiada jamaah yang dapat didirikan kerana orang lain tidak hadir), menunaikan solat di masjid yang ada didirikan jamaah adalah lebih baik dengan disepakati para ulamak.

Merujuk kepada soalan saudara, jika benar sebagaimana yang saudara katakan iaitu tiada jamaah ketika dua waktu tersebut, adalah lebih baik bagi saudara untuk pergi ke masjid lain yang ada didirikan solat jamaah. Namun saudara tidak boleh membiarkan keadaan berterusan begitu kerana solat jamaah adalah Syiar yang besar dalam Islam yang dituntut oleh Syarak untuk dihidupkan di tengah masyarakat Islam. Sebahagian ulamak menyatakan; ia adalah wajib (yakni berdosa mana-mana lelaki muslim yang meninggalkan solat berjamaah dengan sengaja). Sebahagian menyatakan; ia adalah fardhu kifayah (yakni jika tidak ada langsung orang yang mendirikan solat jamaah dalam satu kawasan, akan berdosalah semua orang Islam di kawasan tersebut). Paling ringan ialah golongan ulamak yang berpendapat; ia adalah sunat muakkad (yakni yang amat-amat dituntut untuk dikerjakan).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Kifayatul-Akhyar, Syeikh Taqiyyuddin al-Hisni, Kitab as-Solah.
2. Al-Majmu’, Imam an-Nawawi, Kitab as-Solah, bab Solah al-Jamaah.

2 comments:

  1. salam semua

    saya tidak mempunyai banyak masa sekarang kerana saya sangat sibuk. tetapi dengan sedikit masa yang saya ada di sini. Saya ingin memberikan cerita pendek dan ringkas mengenai kehidupan saya, saya bekerja dengan bank syarikat bertahun-tahun dengan mudah. ​​yang saya serius percaya semua orang sepatutnya melakukan kerana anda telah dibayar untuk apa-apa yang anda lakukan saya memberikan yang terbaik dan semua..saya tidak mempunyai masa untuk keluarga saya kerana saya bekerja untuk dua syarikat yang berbeza ... tetapi masa yang berbeza..sekali waktu saya diberi percutian di salah satu syarikat di mana saya bekerja. jadi saya hanya bekerja dengan satu syarikat sahaja .. setelah percutian berlalu saya kembali saya tidak pernah tinggal lagi hari ini tidak ada yang berlaku sama sekali sebelum saya kembali saya diganti dengan orang lain, bagaimana apa yang berlaku ketika bertanya tanpa diberi jawapan, saya menangis seperti tidak pernah menasihati rakan-rakan saya seumur hidup saya, saya harus meminta orang awam untuk menuntut syarikat saya kerana saya tidak mempunyai banyak masalah, jadi saya memutuskan bahawa saya akan mencari pekerjaan lain. saya tidak dapat mengatakan pada diri sendiri bahawa semua harapan telah hilang ... saya adalah rakan-rakan yang sukar di syarikat yang tidak dapat menjelaskan mengapa saya melepaskan tugas saya..Jadi kemudian pada hari itu seorang rakan saya melawat, dia sebenarnya bekerja di syarikat yang sama dengan saya. di mana saya melepaskan tugas saya. dia tahu tentang masalah kewangan saya dan dia memberitahu saya mengenai syarikat pinjaman di mana saya sebenarnya boleh mengambil pinjaman dengan sedikit atau tanpa tekanan sama sekali dan dengan kadar minat yang sangat rendah. setelah dia memberitahu saya keperluan mereka, setelah memenuhi syarat itu saya diberikan tetapi pada mulanya saya takut untuk mengambil pinjaman tetapi dia meyakinkan saya bahawa saya tidak akan menyesal ... saya tidak pernah tahu antara jangka masa yang singkat setelah saya menghidupkan semula tugas saya yang saya maksudkan dalam jangka waktu yang sangat singkat, saya menjadi sangat gembira kerana saya merasa seperti orang yang paling bahagia di bumi terima kasih kepada syarikat pinjaman Asmara Hasan ...
    anda boleh menghubunginya melalui E-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com)
    atau whatsapp +1(802)695-0723
    untuk maklumat lebih lanjut anda masih boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: kemalahafeez@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails