Thursday, July 8, 2010

Sotong Kurita...hangpa nilai lah sendiri

Paul dikenali kerana ramalan-ramalan pertandingan Piala Dunia 2010 Afrika Selatan yang jitu. Namun, tak banyak orang tahu siapa Paul sebenarnya. Berikut adalah 9 fakta tentang Kurita berusia dua tahun tersebut seperti di perkatakan media.

http://www.kompas.com/data/photo/2010/07/08/0635121p.jpg


1. Kurita jantan kelahiran Inggeris

Sekalipun sekarang hidup di Akuarium Sea Life Centre, Oberhausen, Jerman, Paul lahir di Weymouth, Inggeris, dan dipindahkan dari Weymouth Sea Life Park (ke Jerman).

Seorang staf di Weymouth Sea Life Park, Fiona Smith, yang pernah mengurus Paul mengatakan, "Ia tak pernah membuat percaturan apa pun ketika masih di sini. Namun, mungkin ia menunggu perlawanan besar seperti Piala Dunia untuk menampilkan kemampuannya itu."

2. Diburu manusia

Seorang jurumasak Argentina, Nicolas Bedorrou, begitu marah ketika Paul secara tepat memperkirakan bahawa kesebelasan negaranya akan dikalahkan Jerman pada suku akhir Piala Dunia 2010 Afrika Selatan. Ia bahkan mengancam akan memburuPaul untuk dimasak.

"Kami akan memburunya dan menempatkannya di atas kertas. Kami kemudian akan memukulnya untuk membuat dagingnya lunak dan kemudian memasukkannya dalam air mendidih," kata Bedorrou.

3. Berita besar

Ramalan Paul telah mengundang perhatian banyak orang kerana sebuah stesen tv Jerman, NTV, mulai rajin menyiarkan secara langsung ramalan pertandinganPaul, dengan dua wartawan berdiri di sebelah akuariumnya sehingga mereka boleh membuat percaturan bagaimana Paul melakukan ramalannya.

4. Selebriti terbesar di Oberhausen

Paul merupakan hal paling popular di Oberhausen, sebuah kota, yang menurut fakta, seluas 77 kilometer persegi dan berpenduduk 214.000. Selama ini, kota itu hanya dikenal kerana memiliki pusat perbelanjaan terbesar di Jerman, Centro.

5. Ketepatan ramalan yang hampir sempurna

Paul mulai meramal hasil pertandingan sejak Piala Eropah 2008 Swiss-Austria dan ia meramal enam pertandingan Jerman, dengan empat di antaranya benar. Ia menyebut Jerman akan memenangi semua pertandingan. Faktanya, Jerman kalah dari Crotia.

Pada Piala Dunia 2010 Afrika Selatan, sejauh ini, semua ramalan Paul tentang Jerman benar, termasuk soal mereka akan kalah dari Spanyol pada babak separuh akhir.


6. Haiwan cerdas

Kurita adalah haiwan cerdas dan terbukti memiliki ingatan kuat. "Kurita biasa seperti Paul sangat cerdas. Kami menyamakan kecerdasan mereka dengan anjing dan mereka menyukai masalah dan suka menyelesaikannya," kata Fiona Smith.

7. Selebriti di Facebook dan Twitter

Paul menjadi salah satu topik pembicaraan paling popular di media jejaring sosial. Frase "Paul the Octopus" dan "Pulpo" (bahasa Spanyol untuk Kurita) masuk dalam 10 nama-nama besar Twitter dunia.

8. Sama

Paul meramal hasil pertandingan dengan membuka tutup salah satu dari dua bekas makanan di akuariumnya. Staff Oberhausen Sea Life Centre, Tanja Munzig, membantah dugaan bahawa ada sesuatu yang diletakkan di salah satu bekas. "Tak ada tipuan. Makanan sama dan segalanya di kedua bekas itu sama, kecuali benderanya," kata Munzig.

9. Tak takut ancaman pembunuhan

Menurut pengawasnya, Oliver Walencak, Paul tak takut diancam wartwan Argentina yang menyalahkannya atas tersingkirnya Lionel Messi dari Piala Dunia 2010 karena kalah 0-4 dari Jerman.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails