Friday, June 25, 2010

Oasis paling mengagumkan di planet bumi

Ubari Oasis Libya
Oasis ini terletak di Barat Daya Libya, di lembah Targa. Lokasi di antara dataran tinggi Messak Sattafat dan gurun Idhan Ubari, mengelilingi 2 kampung iaitu Germa, dan In Garran. Air di oasis ini sangat masin seperti Laut Mati, tapi sayang Anda tidak mungkin berenang di dalamnya kerana airnya sangat kotor.

Oase Huacachina (Peru)
Terletak di bawah gurun Peruvian, gurun ini menawarkan pemandangan menakjubkan, sebuah kilauan cahaya bila dilihat dari kejauhan. Sebuah komplek penginapan telah didirikan di tempat ini lengkap dengan hiasan pohon kurma dan sebuah kolam renang yang unik.



Oasis Ein Gedi (Israel)
En Gedi merupakan Oasis terbesar sepanjang pantai Laut Mati. Daerah ini di diami oleh suku Judah dan telah terkenal sejak zaman kerajaan Nabi Sulaiman.



Oasis Chebika (Tunisia)
Chebika merupakan salah satu oasis paling menakjubkan di dunia yang terletak di pegunungan utara Tunisia. Selain terkenal, Chebika menawarkan pemandangan yang indah serta peristiwa alam yang mungkin hanya dapat Anda temukan di sini. Hampir tiap tahun oasis ini menampung sinar matahari sehingga disebut sebagai Qasr el-Shams, Istana Matahari.



Oasis Timia (Niger)
oasis Timia, terletak di Pegunungan Aïr di Nigeria utara. Terkenal kerana pemandangan oasis yang tercantik dengan hadirnya pohon kurma di setiap sisinya. Selain itu Anda akan menjumpai kebun-kebun dari beraneka ragam buah-buahan,termasuk jeruk Nigeria yang sangat lazat.



Oasis Gaberoun (Libya)
Gaberoun adalah sebuah oasis yang luas terletak di wilayah Sabha di gurun Sahara. Di sini pernah dibangun pemukiman bangsa Barat namun sekarang telah hancur. Di tempat ini banyak terdapat kem-kem perkemahan bagi para pelancong yang sengaja datang ke Gaberoun. Danau di sini sangat masin namun Anda masih dapat berenang di danau ini. Tetapi Anda akan diganggu oleh kedatangan nyamuk berjumlah besar di saat musim panas datang.



Oasis Herðubreiðarlindir (Eslandia)
Di atas gunung Herðubreið, persis di dataran tinggi of Eslandiain oasis ini emnghiasi gurun Ódáðahraun. Tercipta dari gempa vulkanik yang disebabkan letusan gunung Trölladyngja. Di sini pun terdapat banyak kem perkemahan dan juga area pendakian bagi para turis. Dulu daerah ini dijadikan tempat buang orang.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails