Thursday, November 11, 2010

Pelangi yang mendamaikan

Pelangi adalah gejala optik dan meteorologi berupa cahaya beraneka warna saling sejajar yang kelihatan di langit atau medium lainnya. Di langit, pelangi nampak sebagai busur cahaya dengan hujungnya mengarah pada horizon pada saat hujan gerimis. Pelangi juga dapat dilihat di sekitar air terjun yang deras.

1. Classic Rainbows

Pelangi ini terdiri dari enam warna: merah, oranye, kuning, hijau, biru dan ungu. Intensiti warna masing-masingnya tergantung berbagai kandungan atmosfera dan waktu.

2. Circular Rainbows

Pelangi ini benar-benar kelihatan seperti busur lingkaran sempurna (dengan radius tepat 42 darjah, menurut Descartes).

3. Secondary Rainbows

Pelangi primer, sering disertai dengan pelangi sekunder biasanya nipis dan redup daripada pelangi primer. Pelangi sekunder terkenal dengan bentuk tertentu, spektrum ditampilkan dalam urutan terbalik dari sebuah pelangi primer.

4. Red Rainbows

Red Rainbows biasanya kelihatan ketika waktu fajar atau senja ketika ketebalan filter atmosfera bumi menjadi biru, terlihat lebih merah atau seperti titisan cahaya orennya mencerminkan dan membiaskan air. Hasilnya adalah pelangi dengan spektrum hujung merah.

5. Sundogs

Yang paling sering kelihatan rendah di langit di hari musim sejuk yang cerah, sundogs terjadi ketika matahari bersinar melalui kristal ais yang tinggi di atmosfera. Sundogs berwarna merah di bahagian dalam dan ungu di bagian luar dengan sisa spektrum banyak di antaranya. Semakin tebal konsentrasi kristal ais di udara, semakin tebal pula strukturnya.

6. Fogbows

Fogbows sangat jarang dilihat daripada pelangi biasa kerana parameter tertentu yang harus disesuaikan untuk menciptakan mereka. Misalnya, sumber cahaya harus berada di belakang pengamat dan membumi. Juga, kabus di belakang pengamat harus nipis sehingga sinar matahari yang dapat bersinar melalui kabus tebal di depan.

7. Waterfall Rainbows

Kabus air terjun bercampur ke dalam aliran udara konstan atmosfera terus menerus, terlepas dari cuaca. Hal ini membuat sebuah foto air terjun yang sangat baik untuk pelangi.

8. Fire Rainbows

Pelangi ini bukan terbuat dari api, kesan optik yang indah ini adalah “circumhorizontal arc”. Fenomena ini hanya dapat dilihat dalam kandungan spesifik tertentu: awan cirrus, yang bertindak seperti prisma harus setidak-tidaknya berada di ketinggian 20.000 kaki dan matahari harus menyorot ketika mereka berada di ketinggian 58-68 darjah. Rainbow Fire tidak pernah terlihat di lokasi lebih dari 55 darjah utara atau selatan.

9. Moonbows

Moonbows adalah mitra untuk pelangi lunar. Mereka juga jauh lebih sukar dilihat kerana badai hujan harus berlalu dan, bulan purnama yang terang tidak terhalang oleh awan.

1 comment:

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails