Saturday, November 20, 2010

Senjata dalam peperangan dulu dan kini

Kuda boleh merosakkan formasi pasukan musuh. Ikan umba-lumba angkatan laut membantu membersihkan Pelabuhan Umm Qasr dari ranjau. Tentara Rom dan Yunani menggunakan lebah untuk menghalangi musuh.

Itulah sebahagian haiwan yang digunakan dalam perang. Haiwan-haiwan boleh menjadi “senjata biologi”, tidak dapat disamai oleh kemampuan mesin. Berikut ini adalah sejumlah haiwan yang seringkali dimanfaatkan dalam peperangan.

1. Kelawar

Kemarahan Amerika Serikat atas serangan Jepun ke Pearl Harbor menelurkan idea memasang bom di badan kelawar. Percikan api diharapkan dapat digunakan untuk membakar kota-kota Jepun ketika kelawar ini hinggap di bumbung bangunan.

http://static.republika.co.id/images/kelelawar_vampire_100813084313.jpg

Namun perancangan ini dibatalkan kerana dalam pengujian banyak kelawar tidak kooperatif dan kabur. Hingga kini, Pentagon masih mempelajari bagaimana mekanisma terbang kelawar ini untuk mengembangkan enjin pesawat dan robot .


2. Unta

Di masa lampau, unta ini banyak digunakan di kawasan panas dan kering di Afrika Utara dan Timur Tengah kerana unta memiliki kemampuan bertahan di dalam iklim ekstrem dan seringkali tanpa air, di masa perang unta cukup cekap.

http://www.navyfrogmen.com/images/camel.JPG

Bau unta khabarnya membuakant kuda-kuda yang digunakan musuh dalam ketakutan. Tentera Parsi kekadang mempersenjatai unta mereka. Sedangkan perwira Arab seringkali menunggang unta ketikat serbuan untuk menaklukan suatu daerah.

Peranan unta dalam perang berkurangan sejak berkembangnya senjata api. Tapi, unta masih kelihatan digunakan ketika Perang Dunia I.


3. Lebah

http://inioke.com/foto/2010/02/01/0102101652_111lebah.jpg

Sengat lebah boleh dijadikan senjata mematikan musuh. Di zaman dulu, tentara Rom dan Yunani menggunakan lebah untuk menghalangi musuh. Penggunaan lebah berlanjutan ketika abad pertengahan, Perang Dunia I, dan Perang Vietnam. Saintis Amerika juga menggunakan lebah untuk melakukan serangan terhadap musuh semasa berada di daratan.

4. Singa laut

http://www.kagakribet.com/artikel/walrusmainsaks.jpg

Mamalia ini mampu melihat dalam kandungan cahaya minimun serta boleh mendengar di bawah permukaan air. Singa laut juga boleh berenang dengan kecepatan hingga 40 km/jam dan menyelam hingga kedalaman 300 meter. Dengan kemampuan ini, angkatan laut AS melatih singa laut untuk menandai tempat-tempat untuk menyerang musuh.


5. Merpati

Merpati memiliki kemampuan terbang sehingga boleh kembali ke sarang meskipun telah menempuh perjalanan ratusan kilometer. Puncak kemahsyuran penggunaan merpati terjadi pada ketika Perang Dunia I, tentera sekutu menggunakan 200,000 merpati untuk keperluan komunikasi.

http://2.bp.blogspot.com/_wuUCE0sCC3g/S-3wEiM0AuI/AAAAAAAAAEg/kztVV59sKYA/s1600/Post+pigeon.jpg

Seekor Merpati bernama Cher Ami mendapat penghargaan setelah mengirim 12 pesanan untuk pertahanan di Verdun, Perancis.

6. Ikan Lumba-Lumba

http://www.follybeach.com/Dolphin-face.jpg

Haiwan ini memiliki sonar biologi untuk mencari point berdasarkan konsep gema. Pada ketika Perang Teluk dan Perang Iraq, lumba-lumba milik angkatan laut membantu membersihkan pelabuhan Umm Qasr.


7. Gajah

Gajah menginjak tentera, menusukkan gading, dan melempar orang dengan belalainya. Kerajaan kuno di India diketahui menjadi kerajaan pertama yang menjinakkan gajah. Tapi, kemampuan ini segera menyebar ke Parsi dan Timur Tengah.

http://safartour.blogdetik.com/files/2010/10/elephant-kid-besi.jpg




8. Keldai

Tidak sehebat haiwan perang lainnya, tapi ribuan pasukan akan menderita jika tak ada Keldai. Pasalnya, haiwan inilah yang bekerja membawa makanan, bahkan persenjataan dan barang-barang lain yang diperlukan oleh tentera.

http://akzir.files.wordpress.com/2010/09/keledai.gif

Napoleon Bonaperte juga menaiki keldai ketika melintasi Alpen. Keldai masih mendapat tugas tentera hingga saat ini. Tentara AS bergantung pada haiwan ini untuk mengantar barang ke pos-pos terpencil di pegunungan Afghanistan.


9. Anjing

Orang-orang Sepanyol menggunakan anjing yang dipersenjatakan untuk menakluk Amerika Selatan di abad ke-16. Anjing juga berperanan besar selama konflik di abad pertengahan di Eropah.

http://www.visualintel.net/SpecialTopics/Military-Working-Dog/War-Zone-Weapon-Cache-IED/070106-A-1985S-071-1/527712859_YzEkh-S.jpg

Tugas anjing di masa modern kini meliputi untuk mengesan bom dengan indera penciuman. Di Iraq dan Afghanistan, anjing tentera digunakan untuk sebagai antipeluru demi menjamin keamanan semasa bertugas.


10. Kuda

Kuda adalah haiwan yang paling popular ketika perang berlangsung. Manusia telah menjinakkan kuda setidaknya sejak 5.500 tahun lalu. Para pahlima tentera di atas kuda boleh mengkucar-kacirkan formasi pasukan musuh.

http://www.elevationfriesians.com/style/war.jpg


No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails