Tuesday, August 16, 2011

SPR TIDAK SERIUS BERSIHKAN DAFTAR PEMILIH



15 Ramadan 1432 H | 15 August 2011

KUALA LUMPUR 15 OGOS : PAS mengecam sekeras-kerasnya kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar) bahawa tiada daftar pemilih yang bersih di dunia ini.

"Kenyataan ini jelas menggambarkan sikap sebenar SPR, yang tiada niat langsung untuk memihak kepada rakyat untuk bersungguh-sungguh membersihkan daftar pemilih yang ada.


“Jawapan ini mengingatkan kita kepada kisah Pak Pandir yang menyatakan 'bukan anak kita je mati, anak orang lain mati jugak',” ujar
Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man melalui satu kenyataan media.

Mutakhir ini pelbagai kecelaruan dalam daftar pemilih SPR didedahkan.
Ianya termasuklah kes Mismah, kisah Kg Baru dan sejumlah pengundi klon yang membimbangkan banyak pihak.

Pengundi klon adalah mereka yang didaftarkan di bawah nama dan kad pengenalan lama yang sama tetapi nombor MyKad berlainan untuk klon mereka.
Bahkan tindakan SPR yang dilihat mudah menuding jari ke arah pihak lain di samping menyebut ia adalah "kesilapan teknikal" sukar diterima.

Namun bagi Tuan Ibrahim, kepincangan dan kecelaruan itu hanya menggambarkan kelemahan SPR dan JPN.


"Pengakuan SPR ini jelas kepada rakyat kenapa himpunan Bersih 2.0 diadakan dan kini rakyat mula nampak akan hasil himpunan tersebut.


“Bayangkanlah, undi warga asing sudah boleh menentukan keputusan politik dan masa depan negara - siapakah yang telah menjual negara secara senyap-senyap demi kekal berkuasa dengan cara yang haram?” soal beliau.


Oleh itu katanya, SPR perlu melakukan pembaharuan.


“Rakyat meragui kelayakan SPR menjadi pengadil pilihan raya sekarang, dan satu reformasi dalam sistem pilihan raya dituntut bagi membina keyakinan tinggi kepada semua pihak supaya keputusan pilihan raya umum nanti dapat diterima dengan hati terbuka dan tanpa was-was.


"Masih banyak lagi perkara yang perlu diperbaiki, seperti undi pos yang terdedah kepada pelbagai manipulasi, persempadanan pilihan raya yang tidak adil, pengundian bertindih, tuntutan daftar automatik dan sebagainya,” katanya lagi. - tvsnews.net

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails