Wednesday, December 8, 2010

Pilihanraya Kampus bakal mengoncang egois pemimpin negara


Kenali Pilihanraya Kampus - Part I

Dewasa kini, pilihanraya kampus (PRK) seakan-akan terjadi perkuburan lama yang sunyi dan ngeri akibat kekangan AUKU. Ini juga berikutan kurang pendedahan dan ketidakfahaman mahasiswa IPT tentang peri pentingnya dan ertinya sebuah 'demokrasi mahasiswa.'

Umum lebih melihat daripada sudut Pro-Mahasiswa (Pro-M) dan pihak Aspirasi di IPT mereka seakan-akan dua pihak yang suka bergaduh tanpa noktah. Segala isu yang dibawa setiap tahun hampir sama iaitu menjaga kebajikan mahasiswa tetapi sebahagian besar mahasiswa meragui janji-janji mereka.

Berbalik kepada isu pilihanraya kampus pada kali ini lengang dan sunyi, selaku mahasiswa tidak dapat tidak kita perlu berbalik kepada objektif dan piroriti kita ke IPT. Tiada salah mahasiswa berpencak politik di kampus. Masing-masing dengan dengan cara masing-masing. Akan tetapi sudah semestinya tunjang akademik yang seharusnya dikejar dan tidak ditinggalkan. Prof. Emeritus Datuk Khoo Kay Kim mengungkapkan rasa kecewanya pada satu temu bualnya dengan rakan penulis, beliau melihat budaya mahasiswa kini semakin kurang berdaya saing dan berintelektual.

Beliau menambah jika 30 tahun dahulu, suasana di universiti-universiti terutamanya di Universiti Malaya seperti sebuah pesta ilmu di mana terlampau banyak diskusi yang dianjurkan untuk menambahkan keintelektualan mahasiswa. Akan tetapi pada masa kini ia seakan-akan pupus dan ditelanjangkan gara-gara budaya ilmu yang kian pudar.

Jika dahulu perhimpunan-perhimpunan dan suara-suara mahasiswa benar-benar jelas menunjukkan mahasiswa benar-benar menghayati isu rakyat tetapi pada masa kini ia hanya tinggal kenangan. Jika ada, mahasiswa tersebut dilabel sebagai 'pembangkang' dan 'pengacau' universiti. Muhamad Abu Bakar di dalam bukunya Mahasiswa Menggugat membuat kesimpulan bahawa perhimpunan dan perjuangan mahasiswa adalah berpunca “dari perasaan tidak puas hati terhadap sistem yang ada, kesedaran bahawa mereka boleh membuat pembelaanb terhadap masyarakat dan anggapan bahawa generasi mereka mempunyai peranan tersendiri dalam pembentukan zaman”.

Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) atau kini telah diubah kepada Majlis Perwakilan Pelajar (sengaja diubah untuk mematikan semangat mahasiswa) pada hari ini kelihatan seperti sebuah badan ekslusif dan badan yang gemar makan angin. Sehinggakan ada jenaka yang mengatakan kebanyakan MPM hanya tahu pergi ke luar negara kononnya mahu mengharumkan nama universiti tetapi yang dapat hanya 'haruman perfume luar negara saja' Ini jelas berlaku terutama di universiti-universiti yang senior di Malaysia.

PRK seharusnya berpaksi kepada demokrasi yang sebenar iaitu memperjuangkan isu mahasiswa, masyarakat dan nasional. Berpaksikan kepihatinan dan keadilan maka setiap mahasiswa haruslah menilai bahawa pilihanraya kampus bukanlah satu permainan tanpa wacana ilmu tetapi sebuah medan meningkatkan intelektual dan juga menggilap bakat kepemimpinan negara pada masa akan datang. Semua pihak haruslah berperanan sama meningkatkan keprihatianan dalam kelemahan kesedaran terhadap pendemokrasian kampus ini, ini kerana jika kita tidak serius, mahasiswa yang bakal lahir tidak lebih dari “robot-robot manusia” yang langsung tidak mengerti matlamat hidup dan makna perjuangan serta jiwa nurani menjadi keras dan gersang.

Mahasiswa seharusnya sedar bahawa PRK bukanlah hanya satu wadah memperjuangkan nasib mahasiswa, tetapi merupakan taman ilmu 'garden of knowledge' yang menghubungkan antara idealisme, realisme, aktivisme dan intelektualisme peringkat mahasiswa. Mahasiswa seharusnya menilai diri masing-masing dan mencabar diri supaya lebih berdaya saing dan berilmu yang bukan hanya di lapangan kuliah tetapi di persada mahasiswa dan masyarakat. Jika kita dapat menggilap bakat mahasiswa pada hari ini supaya menjadi 'the good leader of student' tidak mustahil untuk menjadi pemimpin negara yang hebat dan berintegriti pada masa hadapan. Maka wadah pilihanraya inilah perlu diambil peluang oleh mahasiswa untuk terus ke hadapan.

Benar kata hukama, “Ilmu itu bukan hanya di buku, tapi diakal dan dirimu agar kamu gunakannya untuk menjadi pemimpin diri yang berani

Kenali Pilihanraya Kampus - Part II

Pilihanraya kampus (PRK) saban tahun tetap dan pasti mewarnai suasana di institusi pengajian tinggi dan juga kolej universiti di seluruh negara. Sedar atau tidak, mahu atau tidak mahu, ia juga bakal menjadi buah mulut masyarakat dan pemerhati politik tempatan.

Di celah-celah itu, ramai pihak luar yang mempertikai, mengapa para mahasiswa perlu ambil berat akan pilihanraya ini? Adakah ingin menunjukkan jaguh atau sekadar suka-suka untuk menempah nama. Yang lebih dibimbangi adakah ia sebagai alat kepada kumpulan atau parti politik tertentu yang berkepentingan?

Sebenarnya, Pilihanraya Kampus (PRK) disertai oleh para mahasiswa disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya adalah untuk menjadi pemimpin kepada pelajar itu sendiri. Kepercayaan bahawa setiap mahasiswa mempunyai kebebasan untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk memimpin mereka. Yang boleh menjadi pemimpin dalam menyuarakan isu kebajikan mereka, serta menyediakan pelbagai jenis program samada ilmiah atau tidak. Juga atas keperluan lain. Alasan ini paling suci dan asli (genuine) serta perlu diberikan kredit.

Selanjutnya, PRK merupakan medan demokrasi yang unggul dan tunggal yang mampu mengajar para mahasiswa erti demokrasi dan pilihanraya sebagaiman di dunia luar sana. Bermula dari pemilihan calon, hari penamaan calon, kempen, risalah-risalah, manifesto, kain rentang dan pengiraan undi,ia merupakan situasi sebenar seperti dalam pilihanraya umum. Mahasiswa yang didedahkan dengan PRK, akan mengetahui cara-cara perjalanan pilihanraya dan juga peraturan semasa piliharaya yang seterusnya. Alasan ini kebiasaannya terpacul daripada mulut-mulut peminat politik negara; dan biasanya di kalangan orang lelaki Melayu.

Gagasan demokrasi yang ditonjolkan ini dilihat boleh menyedarkan para mahasiswa bahawa setiap pangkahan mereka amat bernilai dalam mencorakkan kepimpinan pelajar. Jadi, faktor sejauhmana demokrasi dalam diri mahasiswa diaplikasikan adalah penting sebelum mahasiswa menemui dunia realiti yang lebih mencabar dan penuh dengan pancaroba dalam ilmu politik.

Selain itu, PRK juga diperkenalkan adalah kerana ingin mencari pemimpin pelajar yang boleh menjadi contoh teladan kepada masyarakat luar terutamanya muda-mudi yang mengalami krisis identiti sekarang. Perkara ini mampu merungkai dan membawa keluar kerumitan dan kegelisahan masyarakat yang dilingkari dengan masalah sosial dan jenayah dalam kalangan remaja dan pelajar sekolah. Secara analisisnya, suara mahasiswa sebenarnya amat mahal dan apabila ia bersuara, pasti ada perkara yang perlu diberi perhatian oleh masyarakat.

Di samping itu, dalam skop yang lebih besar, kepimpinan negara masa kini sangat memerlukan pelapis yang boleh menjadi pengganti kepada pemimpin sedia ada sekarang. Negara memerlukan tenaga dan daya pemikiran pemimpin yang baru bagi melangkah gagah menghadapi arena globalisasi dan juga hal ehwal dalaman negara kita.

Mari kita selongkari sejarah lepas. Nama-nama pemimpin pelajar seperti (Tun) Mahathir Mohamad, Zahid Hamidi, Saifuddin Abdullah, Anwar Ibrahim, Ibrahim Ali, Husam Musa, Shabery Cheek, Abu Bakar Chik dan ramai lagi pemimpin yang pernah memegang tampuk pemerintahan negara, semuanya pernah diasuh sebagai pemimpin pelajar yang dilatih menggunakan demokrasi kampus dan kini berdepan dengan demokrasi negara.

Oleh yang demikian,jelas PRK bukan sekadar berseronok ketika kempen, tetapi juga mempunyai matlamat jangka panjang yang amat penting dalam pembangunan negara.
.

Pro-Mahasiswa


No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails