Monday, October 19, 2009

BUKU OH BUKU...




Buku oh buku
Mengapa engkau berdebu
Macam mana aku tak berdebu
Student tak pegang aku

Student oh student
Mengapa tak pegang buku
Macam mana aku nak pegang
Makna aku tak tahu

Makna oh makna
Macam mana engkau tak diketahu
Macam mana aku nak diketahu
Kepala professor semuanya merapu

Wahai professor
Mengapa kepala engkau merapu
Macam mana aku tak merapu
Aku naik ni pun kerana mengampu

Profesor oh profesor
Mengapa mesti mengampu
Macam mana tak mengampu
Orang atas tak faham makna ilmu
Wahai ilmu…
Mengapa susah nak faham kamu
Bukannya susah nak faham aku

Tetapi…
Bolehkah sibuta berkata perihal warna
Bolehkah sipekak berkata perihal irama
Bolehkah situli berkata perihal merdu suara
Bolehkah si Iblis menerima wibawa Insan dengan ilmunya

Tanpa iktiraf dan pengakuan
Tiada berlaku budaya ilmu
Ibarat tanah yang kering
Tiada hayat padanya
Ilmu segar dengan penghayatan
Mengenal Tuhan, diri dan alam.

Sajak nukilan - Prof Madya Dr. Zainiy Uthman IIUM

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails