Thursday, October 15, 2009

SATU MALAM....



Bismilla-hir-rahmaa-nir-rahim

Dalam kegelapan malam yang panjang,

Aku duduk memikirkan sesuatu,

Apakah ini perjalanan hidupku..??

Apakah yang aku perjuangkan..??

Inikah yang aku pinta..??

Inikah yang aku inginkan..??

Dihujung jendela aku menatap sesuatu,

Dalam hati, aku cuba menyapa,

Ya Allah,

Seandainya aku lalai,

Seandainya aku hilang tujuan,

Engkau pandulah aku,

Engkau pimpinlah aku,

Jangan tinggalkan aku kesepian,

Jangan tinggalkan aku keseorangan,

Andai perlu dihadirkan seseorang,

Hadirlah yang patuh padaMu,

Yang membawa aku ke satu permulaan,

Permulaan yang membawa erti satu penghijrahan,

Hijrah yang membentuk satu kebahagiaan dan ketenangan,

Aku melangkah dan terus melangkah,

Mencari sinar cahaya redha-Mu

Ya Allah,

Aku ingin belajar mentaati perintah-Mu,

Aku belajar ingin menjadi hamba-Mu yang soleh & solehah,

Aku seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi,

Aku jatuh dan bangun dan lagi dan lagi,

Berilah aku kekuatan iman,

Berilah aku kekuatan islam,

Semoga aku terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Allah

Aku rindu padaMu.

Inilah ia naluriku,

Inilah ia kata hatiku.

Hidup ini

Adalah Keyakinan dan Perjuangan,

Dan Perjuangan Mukmin Yang Sejati,

Tidak Akan Berhenti,

Kecuali Kedua Tapak Kakinya,

Telah Menginjak Pintu Syurga..

-Imam Ahmad Bin Hanbal

1 comment:

  1. Sabda Rasulullah saw;

    Maksudnya; Diriwayatkan dari Sufyan Ibn ‘Abdullah r.a. menceritakan; ‘Aku telah berkata kepada Rasulullah s.a.w.; Ya Rasulullah! Nyatakan untukku di dalam Islam ini satu ungkapan yang mana aku tidak akan bertanya lagi tentangnya dari orang lain selain engkau’. Jawab Rasulullah s.a.w.; ‘Katakanlah; ‘Aku beriman kepada Allah’ dan kemudian hendaklah kamu istiqamah’.

    Sabda Rasulullah saw;
    ÙˆَØ£َÙ†َّ Ø£َØ­َبَّ الْØ£َعْÙ…َالِ Ø¥ِÙ„َÙ‰ اللَّÙ‡ِ Ø£َدْÙˆَÙ…ُÙ‡َا ÙˆَØ¥ِÙ†ْ Ù‚َÙ„َّ

    Maksudnya; Dan sesungguhnya amalan yang sangat disukai Allah swt ialah amalan yang berterusan sekalipun sedikit.

    Moga hasil tarbiyyah Ramadhan yang kita kecapi membawa kita utk terus istiqamah bersama mengamalkan ajaran Islam yang suci..Insyaallah

    ReplyDelete

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails