Saturday, March 5, 2011

Mungkin anda suka salah satu antara kelelawar ini

10. Kelelawar Pisang


Spesies eksklusif di Mexico barat, kelelawar pisang yang terkenal kerana muncungnya yang sangat panjang, terpanjang dari setiap kelelawar (relatif terhadap ukuran).

Haiwan ini nectarivorous, yang bererti makan pada nektar yang merupakan penyerbuk penting dalam habitat hutan tropika. Ia mendapatkan namanya kerana sering ditemui di kebun pisang.




9. Kelelawar Hantu


Kelelawar berbulu putih ini ditemui di hutan hujan tropika dari Mexico ke Brazil, dan juga di Pulau Trinidad, di Karibia.

Ini adalah haiwan yang menghabiskan siang hari bersarang di bawah gua, dan kemudian terbang tinggi di malam hari, berburu serangga terbang dan lainnya.




8. Kelelawar Chapin's


Kelelawar ini mempunyai "rambut" yang aneh, dan kelelawar jantan mengeluarkan bau aneh untuk menarik perhatian betina selama musim kawin. Mereka makan serangga dan hidup di hutan hujan Afrika Tengah.




7. Kelelawar Bermuka Kerutan


Spesies pemakan buah ini ditemukan di Mexico dan Amerika Tengah, di mana ia dikenal sebagai "Murcielago viejito" ("kelelawar orang tua") atau Murcielago zopilote ("Kelelawar kundur"), kerana tubuhnya telanjang dan keriput.

Mereka memiliki lipatan besar kulit yang mereka gunakan sebagai topeng untuk menutupi wajah mereka ketika mereka tidur.




6. Kelelawar Bertelinga Besar


Kelelawar ini memakan serangga terbang, seperti kelelawar lainnya, menggunakan echolocation untuk menemukan mangsanya. Telinga besar mereka memberi mereka pendengaran jauh lebih baik daripada kelelawar bertelinga kecil. Mereka memiliki genera beragam dan ditemukan di banyak bahagian dunia.



5. Kelelawar Pemancing


Kelelawar besar ini hidup di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan dan kebanyakan memakan ikan. Menggunakan kaki panjang bercakar untuk mengambil ikan di permukaan air dan kemudian memakan melalui sayapnya.

Yang relatif lebih kecil dari jenis Fishing Bat adalah Lesser Fishing Bat yang makanannya adalah serangga air.




4. Kelelawar Bermuka Hantu


Kelelawar Bermuka Hantu banyak tersebar di Dunia, dari Amerika Serikat, Selatan sampai Peru. Kelawar ini hampir tidak berhidung, memiliki flap kulit aneh yang keras di wajah kelelawar dan dahi yang sangat menonjol yang memberi mereka penampilan sangat aneh. serta makan serangga nokturnal.




3. Sucker Footed Bat


Kelelawar ini, endemik Madagascar, awalnya diperkirakan menggunakan penyedut pada sayapnya dan pergelangan kaki untuk bergelantungan di daun pisang dan permukaan halus lainnya.

Namun ketika ini diketahui bahawa mereka tidak menggunakan tenaga hisap, melainkan adhesi, dengan menghasilkan zat likat yang bertindak sebagai semacam gam sama seperti adhesi ditemui di katak pohon dan salamander.




2. Kelelawar Berhidung Tabung


Ditemukan di hutan hujan Filipina, kelelawar ini memiliki salah satu wajah aneh di antara mamalia. Telinga gelap dengan bintik kuning, mata berwarna oren dan, terutama, hidung yang mirip tabung, memberikan penampilan wajahnya mirip tokoh kartun.

Kebanyakan mereka makan buah ara dan buah-buahan lainnya, tetapi dalam keadaan tertentu mereka juga makan serangga .




1. Kelelawar Berkepala Palu


Ditemukan di hutan hujan Afrika, kelelawar besar ini mendapatkan namanya kerana bentuk kepalanya yang besar juga aneh, tapi ini hanya pada yang jantan.

Sebagian besar thorax kelelawar jantan adalah ruang untuk beresonansi yang memungkinkan mereka untuk menghasilkan suara yang sangat keras untuk menarik kelelawar betina. Mereka memakan buah-buahan dan kadang-kadang, juga memakan haiwan lain.

1 comment:

  1. salam...

    just to add up additional info. bats are hang up side down because they have small legs, which cannot support their weight. at the same time, by doing this, it helps them to take off easily from higher place. and something more interested than that is they can hang up like then even after they are already dead....

    wallahualam

    ReplyDelete

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails