Friday, April 8, 2011

Bakun : Video Dokumentari yang diharamkan RTM..

Siaran ulangan sempena PRN Sarawak... Tiga dari lima siri Dokumentari mengenai Bakun ini telah dibatalkan penyiarannya oleh TV2 RTM pada 26 April 2010 kerana dikatakan mengandungi elemen yang sensitif..

Menurut penerbit dokumentari ini, Chou Z Lam , siaran tiga baki siri tersebut dibatalkan atas arahan langsung daripada ketua pengarah penyiaran Datuk Ibrahim Yahya. menurut Chou lagi , dua episod asal dokumentari tersebut telah ditapis oleh bahagian hal ehwal program Galeri Mandarin Nasional, sebelum episod seterusnya dibatalkan.

Siri ini memaparkan masalah asas yang dialami kira-kira 10,000 anggota masyarakat orang asal di Hulu Sungai Balui sejak lebih satu dekad.

Antara masaalah mereka ialah tanah yang diberikan kepada mereka, tidak cukup besar dan tidak subur untuk pertanian.,dan ianya terletak hampir dua jam perjalanan dari lokasi rumah panjang baru mereka dan ramai yang tidak mampu membeli kenderaan.


Kerajaan negeri Sarawak hanya menyediakan tiga pegawai pertanian di sebuah pejabat sementara yang mana ianya tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan 10,000 penduduk yang hanya bergantung kepada aktiviti pertanian sebagai sumber pendapatan mereka.

Dokumentari ini turut memaparkan kekurangan kemudahan asas untuk anak-anak mereka yang kebanyakannya tidak bersekolah.

Masyarakat tersebut juga berdepan dengan masalah kekurangan bekalan perubatan dan kemudahan pengangkutan.

Saksikan….


Road to Bakun
Bayangkan kita berada didalam pacuan 4 roda ini..



Documentary Series On Bakun Dam (1) / 巴贡水坝专题2/1



Documentary Series On Bakun Dam (2) / 巴贡水坝专题2/2



Documentary Series On Bakun Dam (3) / 巴贡水坝专题3



Documentary Series On Bakun Dam (4) / 巴贡水坝专题4



Documentary Series On Bakun Dam (5) / 巴贡水坝专题5


No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails