Tuesday, April 12, 2011

TANDA KIAMAT - ILMU AGAMA BERANSUR HILANG...


9 Jamadil Awal 1432 H | 12 April 2011

Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan tentang ilmu akan hilang dari atas muka bumi ini.
Saya merujuk buku 40 Hadis Tanda Kiamat tulisan oleh Syeikh Banjari.


Sabda Rasulullah s.a.w:

عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي االله عنهما يقول : سمعتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم يقولُ : إن الله لا يقبضُ العلمَ انتِزاعاً ينزعُهُ من الناسِ ولكن يقبِضُ العِلم بقبضِ العُلم حتى إذا لم يترُكْ عالما اتخذ الناس رؤوسا جهالا فسُئِلوا فأفتَوا بغير علم, فضلوا واضلوا -مسلم

Daripada Abdullah bin 'Amru fin al 'Ash Rodiyallahu 'anhuma, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Bahawasanya Allah s.w.t tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekali gus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan alim ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, dan apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang yang lain - (Riwayat Muslim)


Pengajaran Hadis :
  • Ilmu akan terhakis dari atas muka bumi dengan cara dimatikan para alim ulama; ataupun ulama itu dimatikan fungsinya, seperti digam, atau ditarik balik tauliah mengajarnya; atau memang ada orang yang mahu menyekat fungsi alim ulama.

  • Rasulullah s.a.w juga memberi amaran tentang golongan yang jahil yang akan mengambil tempat alim ulama setelah peranan mereka dimatikan, mereka adalah pemimpin yang tidak sedar akan kejahilan mereka sendiri. Sifat pemimpin ini ialah, mereka itu sesat, malah mereka juga menyesatkan orang lain.

Sekadar untuk pemerhatian setiap mereka yang subur dan segar jiwanya. - ustazshukriharun.blogspot.com

1 comment:

  1. salam perjuangan,

    jazakallah atas perkongsian ini,
    moga Allah kasih. (",)

    ReplyDelete

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails