Saturday, September 17, 2011

Di Kelanatan Sambutan Hari Malaysia Disabotaj Oleh Pengarah Pelajaran Yang Bodoh


Machang 17 Sep: Konsep 1Malaysia yang dilaungkan Perdana Menteri kini dianggap semakin malap apabila diskriminasi agensi-agensi kerajaan pusat terhadap negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat semakin menjadi-jadi.

Terbaru terbukti semalam apabila sebanyak 20 kontinjen yang mewakili sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran difahamkan diarah menarik diri di saat-saat akhir bagi menyertai perbarisan sempena Hari Malaysia.

Sebelum ini akhbar Harakah mendedahkan Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussin Awang dilaporkan secara terang-terangan meminta guru-guru dan keluarga mengundi BN pada pilihan raya umum akan datang.


Permintaan dibuat ketika beliau berucap pada majlis makan colek di Gua Musang dan beberapa tempat lain pada Ramadan lalu.

Anggota Exco kerajaan negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata, perbarisan sambutan Hari Merdeka dan Hari Malaysia sepatutnya turut disertai kontijen dari sekolah di bawah Jabatan Pelajaran.

Katanya, biar pun difahamkan 20 kontinjen dari sekolah terbabit menarik diri di saat-saat akhir, namun kemeriahan sambutan ulangtahun merdeka tetap terasa apabila 75 kontinjen lain mengambil bahagian.

”Sebelum ini beberapa program kerajaan negeri yang melibatkan portfolio penerangan disabotaj pihak tertentu dengan menyekat pelajar sekolah kementerian daripada turut serta.

“Perbuatan tersebut seolah-olah menggambarkan hari kemerdekaan hanya milik Umno, sedangkan majlis sambutan diadakan serentak di seluruh negara.

“Kami kesal terhadap tindakan tidak profesional tersebut kerana ia tidak mencerminkan semangat 1Malaysia seperti dilaungkan Perdana Menteri,” katanya di sini semalam.

Dr Fadzli yang juga Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi berkata, sebagai rakyat yang cintakan tanah air, sepatutnya tidak ada pihak cuba menggagalkan program sambutan Hari Merdeka di Kelantan.

Oleh itu beliau berharap semua pihak perlu memerdekakan diri daripada kongkongan kefahaman politik sempit kerana ia tidak memberi faedah kepada masyarakat.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob turut melahirkan rasa kesal terhadap tindakan pihak yang cuba menggagalkan sambutan ulangtahun kemerdekaan di sini.

”Mereka seperti tidak ada semangat kemerdekaan. Sedangkan sambutan ini dibuat dengan kerjasama erat kerajaan negeri dan pusat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails