Saturday, September 10, 2011

UMNO Bukan Pejuang Kemerdekaan - Hj Abdul Hadi


Selepas diserang tanpa henti sejak 15 hari lalu, kepimpinan tertinggi PAS hari ini melancarkan serangan balik dengan menyifatkan Umno yang diasaskan Datuk Onn Jaafar bukan pejuang kemerdekaan sebenar seperti didakwa pemimpin parti Melayu itu.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menegaskan, Umno yang kini diketuai Datuk Seri Najib Razak bukanlah pejuang kemerdekaan.

“Ya, senang sebut,” katanya apabila menjawab adakah Umno merupakan pejuang kemerdekaan, pada sidang media di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan Umno seperti “wira Hindustan.”

“Dia (Umno) macam hero Hindustan, hero datang lambat... kumpulan itu dah lembik baru Umno sampai, ambil gambar kemudian iktiraf dia berjaya mengalahkan penjajah,” katanya.

PAS terutamanya timbalan presiden Mohamad Sabu telah diserang pemimpin-pemimpin Umno yang didakwa mengagung-agungkan komunis dalam ceramahnya di Pulau Pinang 21 Ogos lalu.

Dalam ceramahnya Mohamad berkata bahawa pejuang kemerdekaan telah melancancarkan serangan di balai polis Bukit Kepong — membunuh 25 orang — semasa pemberontakan komunis pada 1950.

Beliau juga mengatakan Ahmad Indera atau Mat Indera — salah seorang individu yang dipujinya ketika ceramah itu telah dikatakan sebagai seorang pejuang kemerdekaan.

Menurut Hadi, Umno telah menggunakan isu ketinggalan zaman untuk menyerang PAS semata-mata mahu mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

“Umno guna isu ketinggalan zaman, guna isu hampir 60 tahun . . . kita mahu isu sekarang dan orang Melayu jangan tertipu dengan isu ini (Bukit Kepong).

“Malah macam isu yang beratus tahun dulu, masa Portugis datang macam tiada orang lawan . . . seolah-olah orang yang mula-mula lawan Portugis adalah Umno, saya mengaji (belajar) sejarah juga, masa itu tiada Umno, tiada PAS . . . orang kita dah lawan penjajah,” katanya.

Sementara itu Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, fakta sejarah Malaysia sudah bercelaru kerana ada ahli sejarah menyifatkan negara tidak pernah dijajah.

“Celaru punya fakta sehingga ahli sejarah kata Malaysia tak pernah dijajah, jadi tak perlu sambut merdeka. Kalau tidak pernah dijajah apa erti kita sambut merdeka.

“Kalau kerajaan iktiraf Malaysia tidak pernah dijajah, sambutan 16 September ini batal,” katanya.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails