Tuesday, September 13, 2011

Najib mungkin mansuh ISA minggu ini.


KarajaanRakyat l KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak, berkemungkinan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) - yang menjadi kritikan pembangkang - seawal minggu ini demi mendapatkan momentum menjelang pilihan raya umum dalam waktu terdekat ini.

Datuk Seri Najib mengambil alih jawatan perdana menteri pada April 2009 dengan janji akan mengkaji undang-undang itu.

Tetapi kewibawaan kepimpinannya kini dipersoal dengan serius ekoran pendirian dasarnya yang sering berubah.

ISA yang diperkenalkan lebih lima dekad lalu menyediakan peruntukan menahan seseorang tanpa perbicaraan.

Laman berita The Malaysian Insider difahamkan bahawa ada sedikit 'halangan' di Kementerian Dalam Negeri dan elemen-elemen sayap kanan dalam Umno sendiri.


Namun, dengan mengambil kira keperluan Datuk Seri Najib mendapatkan sokongan golongan pertengahan, penasihatnya merasakan bahawa beliau perlu mengambil tindakan yang drastik.

'Pilihan beliau terhad. Ada tentangan ke atas idea itu tetapi perdana menteri diyakinkan bahawa undang-undang itu tidak perlu memandangkan ada undang-undang lain untuk berurusan dengan keselamatan,' kata seorang sumber yang merujuk kepada Ordinan Darurat, yang digunakan dalam penahanan enam aktivis Bersih 2.0 dua bulan lalu.

Keenam-enam aktivis itu, walau bagaimanapun, dibebaskan kemudian tetapi dikenakan tuduhan lain.

Datuk Seri Najib dikritik teruk ekoran cara beliau mengendalikan perhimpunan yang dianjurkan oleh Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Kajian Merdeka Center pula menunjukkan kepopularan perdana menteri itu menjunam teruk sejak Mei tahun lepas.Kata seorang lagi sumber, Datuk Seri Najib, yang juga Presiden Umno, mahu mendapatkan balik sokongan golongan pertengahan dengan mencuba usaha terbaru ini.

ISA telah digunakan dengan meluas dalam Operasi Lalang pada 1987.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ditahan buat kali pertama di bawah ISA pada 1970-an dan kali kedua ditahan atas tuduhan liwat dan salah guna kuasa pada 1998.

Pada Julai lalu, Datuk Seri Najib berkata kerajaan akan mengkaji akta-akta lain berkaitan dengan ISA bagi memastikan satu perubahan yang besar dalam usaha menangani keselamatan dalam negara itu.

Menurutnya, kajian dan perubahan melibatkan akta lain yang berkaitan dengan ISA dirasakan perlu bagi kesesuaian keadaan semasa dan kehendak rakyat.

'Kerajaan serius membawa perubahan dalam soal keselamatan dalam negara kita yang lebih terbuka.

'Kita perlu melihat undang-undang lain juga supaya kita dapat membuat perubahan yang besar dalam menangani keselamatan negara kita.

'Kita akan buat kajian dan perubahan terhadap akta tersebut supaya lebih sesuai dengan keadaan semasa dan kehendak rakyat,' kata Datuk Seri Najib.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails