Sunday, August 22, 2010

Makanan dan Minuman Yang Membuat Kita Mengantuk

Makanan adalah sumber tenaga, tapi beberapa makanan yang boleh menyerap tenaga dan membuat kita merasa mengantuk. Cari makanan dan minuman apa saja yang tidak membuat seseorang itu mengantuk. Jangan-jangan sesekali selama ini kita sering mengantuk dan letih kerana selalu makan makanan tersebut.

1. Sarapan manis-manis

http://3.bp.blogspot.com/_SnPZ41NJjTg/SNURZxGAKrI/AAAAAAAAAMM/IdToKC00bx4/s400/KOlak.jpg

Gula dan karbohidrat sederhana mungkin boleh meningkatkan tenaga. Penurunan gula dalam darah yang terlalu cepat mengakibatkan tubuh letih dan sering menguap untuk mendapatkan oksigen lebih banyak bagi pembakaran tenaga.

Hindari makanan manis seperti donat atau kuih-kuih manis lainnya kerana boleh menurunkan produksi zat kimia dalam otak yang berfungsi membuat kita tetap 'menyala'.

2. Minuman betenaga


Minuman khusus seperti ini biasanya mangandung gula tinggi dan juga kafein. Setelah minum, gula darah kembali turun dan menyebabkan kehausan dan tenaga kosong. Lebih baik minum air putih jika lain kali kehausan daripada minum minuman penambah tenaga tapi jadi malas dan mengantuk.

3. Makanan berlemak

http://finkscholar.files.wordpress.com/2008/12/kare500.jpg

Teorinya sederhana, lemak lebih susah dicerna. Organ pencernaan berfungsi waktu 6 hingga 8 jam untuk mencernanya, oleh kerana itu jika tubuh tidak punya persediaan tenaga yang lain kemungkinan kita akan merasa letih dan mengantuk. Makanan berlemak juga diketahui boleh menyebabkan kemampuan mengingat berkurangan.

4. Makanan rendah zat besi


Zat besi adalah zat pembangun tenaga dan kalori. Kita akan merasa letih jika kekurangan zat tersebut. Makan paha ayam lebih baik dalam meningkatkan zat besi pada bagian dadanya. Daging merah juga tinggi zat besi tapi lebih banyak kolesterol. Labu juga diketahui mengandung zat besi tinggi yang boleh dimakan sebagai suapan di petang hari.

5. Anggur merah

http://doktergiri.files.wordpress.com/2009/08/anggur_merah.jpg

Segelas anggur ketika makan malam mungkin sangat lazat bagi sebagian orang. Tapi perlu kita tahu, anggur boleh menyerap tenaga dari tubuh kerana mengandung melatonin yang tinggi, iaitu hormon yang memyebabkan rasa mengantuk. Tapi jangan sesekali gunakan anggur sebagai ubat tidur, cubalah susu untuk menggantinya.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails