Friday, October 29, 2010

Ikan baru ditemui

Spesies baru snailfish, jenis ikan laut dalam yang bergerak lambat seperti siput. Tubuhnya yang berwarna putih keseluruhannya, ikan tersebut macam hantu ketika ditemui sedang berenang di kegelapan samudera pada kedalaman 7 km di jurang laut perairan Peru-Chile, Samudera Pasifik bahagian tenggara.
http://www.arcodiv.org/IPY_cluster/Snail_fish_400x300.jpg

Foto yang sangat jelas dari spesies itu," kata Monty Priede, Pengarah Ocean lab di Universitas Aberdeen, Scotland. "Tidak seorang pun yang pernah melihat ini sebelumnya, dan itu tak pernah ditangkap oleh kamera sebelumnya."

Snailfish merupakan jenis vertebrata atau haiwan bertulang belakang yang hidup di perairan paling dalam. Penemuan aneh ini menguatkan bukti bahawa banyak haiwan laut dalam yang tahan terhadap kondisi ekstrim seperti suhu rendah dan tekanan tinggi.

Spesis snailfish yang paling dalam ditemukan adalah pada jurang di perairan Jepun yang dirakam pada tahun 2008 di kedalaman 7,7 km.


Hidup begitu jauh di bawah air, spesies yang berukuran panjang 15 cm itu mampu menahan tekanan tinggi yang setara dengan 1.600 gajah yang berdiri di atas minicooper.

"Pada tahap molekul dan biokimianya, spesies tersebut sangat terkesan dengan lingkungannya yang bertekanan tinggi," ucap Priede, menerangkan kemampuan spesies tersebut untuk bertahan di kedalaman laut.
http://oceanexplorer.noaa.gov/explorations/05arctic/background/deepseafauna/media/snailfish_600.jpg
Ikan tersebut merupakan salah satu spesies baru yang ditemukan dalam ekspedisi hasil kerja sama antara Oceanlab Universitas Aberdeen Scotland, National Institute of Water and Atmospheric (NIWA), dan Universitas Tokyo Jepun baru-baru ini.

Selama tiga minggu ekspedisi, pasukan pengkaji berhasil menangkap 6.000 gambar di jurang berkedalaman 4.500 hingga 8.000 meter. Selain menemukan spesies tersebut, para pengkaji juga menemukan sejumlah besar amphipod, cusk eel (sejenis belut), dan crustacea (udang-udangan) pemakan bangkai.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails