Tuesday, October 12, 2010

Masa terbaik untuk otak kita

Banyak yang menduga hanya tenaga atau berat badan yang dapat beroperasi selama satu hari. Padahal otak manusia juga memiliki irama tersendiri dan ada waktu-waktu terbaiknya.Waktu yang paling sesuai untuk melakukan aktiviti tertentu?

http://www.theatretime.co.uk/wp-content/uploads/2010/07/brain2.jpg

Seperti dikutip dari Health.MSN, ada 8 waktu tertentu yang mana seseorang boleh menjadi brilian dalam melakukan tugas-tugasnya, iaitu :

Jam 7-9 pagi: Waktu terbaik untuk meningkatkan semangat dan kasih sayang

"Waktu tersebut merupakan masa yang sempurna untuk meningkatkan ikatan dengan pasangan ketika baru bangun tidur," ujar Ilia Karatsoreos, PhD, ahli saraf dari Rockefeller University.

Hal ini kerana kadar hormon oksitosin (hormon cinta) berada di level tertinggi setelah bangun tidur. Waktu ini merupakan masa yang tepat untuk memperkuat hubungan dengan orang-orang yang paling penting dalam hidup. Saintis Inggeris menuturkan bahawa kadar oksitosin pada laki-laki akan beransur-ansur menurun seiring berjalannya waktu.

Jam 9 pagi sampai 11 siang: Waktu terbaik untuk kreativiti

Pada waktu tersebut otak memiliki hormon kortisol (hormon stres) yang cukup, sehingga dapat membantu memfokuskan fikiran dan hal ini tidak dipengaruhi oleh usia.

Saat ini merupakan waktu yang prima untuk belajar serta mengerjakan tugas yang membolehkan analisa dan konsentrasi. Ini kerana itu masa sangat sesuai untuk mengembangkan idea baru, membuat presentasi atau melakukan brainstorming.

Jam 11 sampai jam 2 siang: Waktu terbaik untuk melakukan tugas yang sulit

Saintis Jerman mengkaji waktu tersebut hormon melatonin (hormon tidur) telah menurun tajam, sehingga tubuh lebih siap untuk mengerjakan beban projek atau pekerjaan yang sulit dan keras.

Namun sebaiknya ianya tidak melakukan beberapa tugas secara bersamaan kerana akan membuat seseorang kehilangan konsentrasi kerana itu semasa melakukan presentasi atau melakukan tugas yang berat lainnya.

Jam 2-3 siang: Waktu terbaik untuk beristirehat

Untuk mencerna makan, maka tubuh akan menarik darah dari otak ke perut, kondisi ini akan membuat pergerakan darah atau oksigen ke otak sedikit berkurang yang membuat seseorang jadi mengantuk.Maka dengan itu cubalah beristirehat sebentar dari pekerjaan.

Tetapi harus bekerja dan melawan ngantuk, cubalah berjalan-jalan sebentar, melakukan meditasi atau minum air putih. Hal ini boleh meningkatkan volume vaskuler dan sirkulasi sehingga meningkatkan aliran darah ke otak.

Jam 3 sampai 6 petang: Waktu terbaik untuk berbual

"Pada masa ini otak akan merasa sangat letih," ujar Paul Nussbaum, PhD, seorang neuropsikologi klinis kerana itu tidakk ada salahnya untuk melakukan berbual dengan rakan kerja atau melakukan kegiatan yang berbeza. Meskipun otak tidak setajam waktu sebelumnya, tapi seseorang akan merasa lebih santai dan tekanan tubuhnya juga lebih rendah.

Jam 6 sampai 8 malam: Waktu terbaik untuk melakukan tugas-tugas peribadi

Diantara jam tersebut, saintis menemukan bahawa otak sudah masuk dalam tahap 'pemeliharaan', iaitu ketika produksi melatonin masih berada di level rendah.

Tidakk ada salahnya untuk berjalan-jalan seorang diri atau bersama teman-teman, menyiapkan makan malam atau menikmati waktu yang berkualiti bersama anggota keluarga.

Jam 8-10 malam: Waktu terbaik untuk bersantai

Pada masa ini ada transisi dari kondisi terjaga menjadi mengantuk kerana kadar hormon melatonin akan meningkat cepat. Sementara itu kadar serotonin (neurotransmitter yang berhubungan dengan semangat) akan memudar.

Rubin Naiman, PhD spesialis masalah tidur dari University of Arizona's Center for Integrative Medicine mengatakan sekitar 80 peratus serotonin akan dirangsang dari paparan sinar matahari, sehingga jika matahari tenggelam kadar dalam dalam tubuh juga berkurang.
"Pada malam hari ketika otak sudah letih, merupakan cara terbaik untuk membuat tubuh menjadi santai seperti menonton film lucu, merajuk atau melakukan hal-hal yang boleh membuat tubuh santai atau rileks," ujar Naiman.

Jam 10 malam ke atas: Waktu terbaik untuk tidur dan menunda segala kegiatan

Masa ini merupakan waktunya istirehat malam dan tidur, pengaturan cahaya akan dapat membantu membiarkan otak beristirehat. Setelah beberapa jam, otak akan siap kembali untuk memulai aktiviti baru.

Usahakan untuk mendapatkan tidur yang cukup sebanyak 7-8 jam, sehingga boleh mendapatkan kesihatan dan tenaga yang optimum di pagi hari.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails