Wednesday, February 23, 2011

Segera bertindak henti pembunuhan rakyat Libya

20 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM - Kerajaan Malaysia termasuk masyarakat antarabangsa tidak boleh berpeluk tubuh membiarkan rakyat Libya terus dibunuh oleh pemerintahnya sendiri.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, badan siasatan bebas perlu ditubuhkan bagi menyiasat pembunuhan ini untuk memberi keadilan kepada mangsa pembunuhan tentera dan polis Libya.

“Kepimpinan Libya yang menyekat hak rakyat selama puluhan tahun wajar melepaskan jawatan dan mengembalikan demokrasi tulen kepada rakyat.

“Dunia barat pula diseru supaya tidak memandang serong terhadap peranan gerakan Islam dalam melakukan perubahan secara demokrasi,”katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, pihaknya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kejam pembunuhan ratusan rakyat Libya yang menyuarakan tuntutan hak mereka.

“Rakyat Libya yang tidak bersenjata telah turun menuntut hak mereka yang dinafikan selama puluhan tahun. Tindakan pihak keselamatan kerajaan di bawah pimpinan pemimpin Libya, Muammar Gaddafi menggunakan senjata berat terhadap rakyat yang menunjuk perasaan adalah tidak bertamadun.

“Masyarakat antarabangsa, yang mempertahankan hak asasi manusia, demokrasi dan perundangan antarabangsa wajar memberikan tekanan kepada kepimpinan negara itu agar menghentikan kezaliman itu,” katanya.

Abdul Hadi berkata, tindakan meminggirkan peranan gerakan Islam yang ingin bersama rakyat untuk melakukan perubahan secara demokrasi akan merumitkan lagi penyelesaian keamanan negara itu.

“Negara Barat diseru tidak mengamalkan sikap berat sebelah dalam mencadangkan penyelesaian kemelut di sana," katanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty berkata, perkembangan politik di negara itu kini dalam keadaan kritikal ekoran pemerintahan secara terbuka telah mengisytiharkan perang terhadap rakyatnya sendiri.

“Kita sedih dan memandang serius perkembangan politik yang sedang berlaku di Libya sekarang. Rakyat yang bangkit menentang pemerintah kuku besi berhadapan dengan tindak balas pihak berkuasa yang tidak berperikemanusiaan.

“Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Liga Arab, Anggota Pergerakan Negara Berkecuali (NAM), Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) termasuk kerajaan Malaysia perlu segera menghentikan tindakan tidak perikemanusiaan ini,”katanya.

Sinar Harian/-

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails