Saturday, February 12, 2011

Hosni Mubarak tersungkur oleh kuasa kebangkitan orang muda!

Anti-government protesters, and Egyptian soldiers on top of their vehicles, make traditional Muslim Friday prayers at the continuing demonstration in Tahrir Square in downtown Cairo, Egypt Friday, Feb. 11, 2011.

Anti-government protesters, and Egyptian Army soldiers on top of their vehicles, make traditional Muslim Friday prayers at the continuing demonstration in Tahrir Square in downtown Cairo, Egypt, Friday, Feb. 11, 2011.

Kaherah - Hosni Mubarak mengundurkan diri sebagai presiden dan kawalan diserahkan kepada tentera pada hari Jumaat selepas 29 tahun berkuasa, membongkok kepada gelombang 18-hari bersejarah demonstrasi pro-demokrasi oleh ratusan ribu.

"Rakyat menggulingkan presiden," teriak puluhan ribu yang berhimpun di luar istana presiden di Kaherah.

Beberapa ratus ribu penunjuk perasaan berkumpul di pusat Tahrir Square Kaherah bertukar menjadi gembira, mengibarkan bendera Mesir, dan membunyikan hon kereta dan beberapa tembakan ke udara terdengar di sekitar bandar 18 juta dalam kegembiraan selepas Naib Presiden Omar Suleiman membuat pengumuman di TV nasional hanya selepas malam berlabuh.

Mubarak telah berusaha untuk berpegang teguh kepada kuasa, menyerahkan beberapa kuasa untuk Sulaiman sekaligus mempertahankan gelarannya.

Tapi satu letupan protes Jumaat menolak langkah tersebut dan nampaknya telah mendorong tentera memaksanya keluar sepenuhnya.

Ratusan ribu berbaris sepanjang hari di bandar-bandar di seluruh negara sedangkan askar bersiap sedia mengawal, mengepung istananya di Kaherah dan Alexandria dan bangunan televisyen negara.

Seorang gabenor sebuah wilayah selatan terpaksa melarikan diri ke tempat yang selamat dalam menghadapi protes di sana.

Hari itu adalah hari terbesar protes namun dalam pergolakan yang bermula 25 Januari, berkembang dari aktivis muda yang bekerja di Internet menjadi gerakan massa yang mendepani ketidakpuasan luas kuasa autoritarian Mubarak, rasuah, kesengsaraan ekonomi dan jurang yang luas antara yang kaya dan miskin.

"Dalam situasi-situasi serius yang negara ini sedang lalui, Presiden Hosni Mubarak telah memutuskan untuk meninggalkan kedudukannya sebagai presiden republik," kata Suleiman yang nampak suram.

"Beliau telah memerintahkan Angkatan Bersenjata untuk mengambil alih negara. Allah. Pelindung dan Penolong kita."

Pemenang Nobel Keamanan Muhammad ElBaradei, dimana penyokong-penyokongnya muda turut berada di antara penyelenggara gerakan protes berkata kepada The Associated Press, "Ini adalah hari paling gembira dalam hidup saya."

"Negara ini telah dibebaskan setelah puluhan tahun dibawah penindasan," tambahnya dan ia mengharapkan satu "keindahan" peralihan kuasa.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails