Friday, February 18, 2011

Kemarau Akan Melanda Rantau Asia Tenggara Pada Bulan Akan Datang


SINGAPURA, 18 FEB: Rantau Asia Tenggara dijangka mengalami cuaca kering semasa musim kemarau yang sering berlaku antara Jun dan September tahun ini.

Ini disebabkan kemungkinan La Nina berlaku untuk meneutralkan keadaan dalam separuh kedua tahun ini, menurut ramalan Asean Specialised Meteorological Centre (ASMC).

Keadaan cuaca ini dilaporkan oleh ASMC kepada menteri-menteri alam sekitar Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura dan Thailand yang mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu peringkat kecil Menteri Rantau ke-11 mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan di sini semalam.

Malaysia diwakili Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Douglas Uggah Embas.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan selepas mesyuarat itu, menteri-menteri berkenaan juga mengambil kira jangkaan cuaca ASMC bagi tempoh yang kadangkala cuaca kering dalam masa dua bulan akan datang di rantau ini.

Negara-negara MSC juga bersetuju untuk terus mengawasi dan bersiap sedia menghadapi berlakunya jerebu rentas sempadan akibat dari kebakaran semasa tempoh cuaca kering yang berpanjangan dalam bulan akan datang.

Kenyataan itu berkata menteri-menteri berkenaan juga melahirkan penghargaan mereka kepada Indonesia kerana meningkatkan usaha baru mereka dalam pelaksanaan Pelan Tindakan (PoA) Menangani Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan di negara.

Antara tindakan yang diambil Indonesia ialah mengukuhkan kapasiti (Masyarakat Peduli Api) mengenai sistem amaran kebakaran pengawaalan awal,peningkatan penyaluran maklumat mengenai tompok panas dan kempen teknik bebas dan mesosialisasikan undang-undang dan peraturan di Sumatra dan Kalimantan, Indonesia.

Indonesia juga memperuntukkan kira-kira US$18.2 juta untuk mengukuhkan Briged Api Manggala Agni di Taman Negara dan unit pemuliharaan sumber asli di seluruh negara.

Menteri-menteri itu juga berjaya melaksanakan kerjasama Indonesia-Malaysia di Provinsi Riau, dan kerjasama Indonesia-Singapura di Provinsi Jambi, dalam pengurusan mengawal jerebu.
-tvsnews-

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails