Friday, February 11, 2011

Ribuan pekerja mogok

08 Rabiul Awal 1432 H.

KAHERAH - Ribuan pekerja di seluru:h Mesir mogok, kelmarin, sekali gus membuka dimensi baru rusuhan di mana rakyat beralih kepada harta keluarga Presiden Hosni Mubarak sementara hampir setengah penduduk negara itu terpak:sa hidup dalam kemiskinan.

Mogok itu dilaporkan tercetus di pelbagai jenis sektor, antaranya pekerja kereta api dan bas, juruteknik di Terusan Suez, pekerja kilang pembuatan tekstil, baja dan minuman serta pekerja hospital.

Pada masa yang sama sekitar 8,000 penunjuk perasaan, kebanyakannya petani, membuat sekatan lebuh raya dan landasan kereta api ke Kaherah dari Assiut, menggunakan pokok palma yang dibakar.

Laporan menyatakan, rusuhan berlaku kerana penduduk tidak berpuas hati kerana kekurangan bekalan roti di daerah itu manakala ratusan lagi di bandar Terusan Suez membakar sebahagian ibu pejabat gabenor kerana kekurangan tempat tinggal.

Seorang pemimpin rusuhan, Kamal Abbas berkata, pekerja terdorong mengadakan mogok selepas mendengar berita mengenai harta keluarga Mubarak yang mencecah puluhan bilion dolar.

Laporan pemerhati menunjukkan, sekitar 40 peratus daripada 80 juta penduduk di negara itu kini hidup di bawah atau berhampiran garisan kemiskinan dengan hanya menerima upah sebanyak AS$2 (RM6) sehari.

Sinar Harian/-

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails