Monday, February 21, 2011

Kemenangan Rakyat Di Mesir : Kesakitan Di Sebalik Kegembiraan

Assalamualaikum.

Serentak dengan pengumuman turunnya rejim zalim, Husni Mubarak pada jam 12 tengah malam tadi, serentak itu jugalah anak-anak Ummi di khabarkan telah menaiki pesawat Garuda kembali ke Malaysia (masih belum tiba lagi di KLIA semasa artikel ini ditulis).

AllahuAkbar! AllahuAkbar! AllahuAkbar!

Akhirnya kebangkitan rakyat di Mesir telah membuktikan bahawa rakyat mampu membawa perubahan! Kita berdoa mudah-mudahan selepas ini Mesir berjaya membentuk kepimpinan yang akan mendaulatkan Islam secara total, bukan lagi Islam hanya pada namanya. Hanya Islam yang total yang akan menjanjikan keadilan, ketelusan dan pembelaan buat rakyat marhaen.

Mungkinkah Malaysia juga akan menurut jejak langkah negara-negara Arab yang mula berevolusi dalam menuntut keadilan? Ah, masih jauh lagi rasanya sifat rakyat marhaen Malaysia ini nak berubah ke arah itu. Kenapa? Kerana melayu mudah lupa! Hari ini mereka diterajang, esoknya kain batik percuma menjadi pengubat luka. Mereka mula lupa. Hari ini mereka di ratah, esoknya duit RM100 menjadi penawar kesakitan. Mereka mula lupa. Lupa kepada keperitan sekian lama hanya kerana kain batik percuma yang pastinya akan reput dan pudar dalam masa yang singkat. Lupa kepada kesusahan dan penderitaan berpuluh-puluh tahun hanya kerana huluran RM100 yang bertahan untuk beberapa hari sahaja! Itulah melayu.

Hari ini kita gembira dalam kesakitan. Gembira mendengar kemenangan revolusi yang berlaku di negara-negara Islam yang diperintah oleh rejim yang zalim. Sudah tentu kita turut merasai kegembiraan itu kerana kita adalah satu umat! Namun di sebalik kegembiraan itu, kita masih belum lepas dari rasa kesakitan. Kesakitan kerana negara kita sendiri masih dijajah oleh rejim yang zalim, Barisan Nasional!

Mampukah kita rakyat marhaen membuat perubahan?

sumber

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails