Sunday, February 27, 2011

Akibat menasihati Mubarak buta sebelah mata dan dipenjara 15 tahun

Seorang rakyat Arab Saudi kehilangan matanya dan dipenjara selama 15 tahun akibat menasihati diktator Mubarak supaya bertakwa kepada Allah.

Ali Mukhtar Qatin, seorang warga Saudi di Madinah, pada tahun 1993 telah menasihati Mubarak ketika berada di Masjid Nabawi. Ali Mukhtar Qatin menasihati Mubarak supaya bertakwa kepada Allah Swt dan memerintah negara Mesir sesuai dengan syariat dan hukum Islam.

Akibatnya, Mubarak sangat marah dan menggangap nasihat tersebut menghina beliau. Beliau mengarahkan pengawalnya menangkap dan memukul Qatin. Qatin ketika itu menyampaikan nasihat tersebut dengan adat dan sopan santun.

Qatin dibawa dari Madinah ke Jeddah kemudia dipindahkan ke Mesir dan dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun. Macam biasa seperti amalan negara-negara korup, Qatin dizalimi dengan akta zalim iaitu dihukum tanpa bicara. Dipenjara Qatin kehilangan sebelah matanya akibat perilaku kejam dalam penjara dan doktor yang berkerja dengan rejim Mubarak langsung tidak pedulikan keadaan Qatin.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails