Tuesday, June 21, 2011

Contohi pilihan raya Turki





SHAH ALAM – PKR menggesa kerajaan mencontohi proses pilihan raya Turki yang disifatkan antara negara yang memiliki sistem pemilihan yang telus.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, ia adalah strategi terbaik yang perlu dicontohi untuk menjadi sebuah negara yang adil kepada rakyat.

Beliau yang ditugaskan memantau proses pilihan raya di kawasan Batman, melihat sendiri bagaimana Menteri Kewangan Turki, Memet Simsek berkempen secara aman di daerah paling bergolak itu.

Menurutnya, berdasarkan pemerhatian, beliau mendapati wujud beberapa aspek yang patut dicontohi seperti tahap profesionalisme pihak polis dalam mengawal perusuh ketika Simsek mengadakan lawatan.

“Ketika itu, saya diiringi skuad Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan skuad polis. Apa yang memeranjatkan, di kawasan paling hitam itu, FRU dilatih, jangan sentuh perusuh, mereka hanya tahan, tunggu polis perusuh sampai dan didakwa di mahkamah,” katanya.

Nurul Izzah salah seorang daripada 10 anggota delegasi yang menjadi tetamu Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang memenangi pilihan raya Turki, 12 Jun lalu.

Menurutnya, apa yang penting, kehidu-pan rakyat perlu dikembalikan walaupun mereka masih dibayangi kisah kehidupan lampau.

“Mesej utama yang kita perlu pegang, prinsip kebebasan melangkaui segala-galanya,” katanya.

AKP memecahkan rekod pilihan raya Turki apabila menjadi satu-satunya parti politik yang menang pilihan raya tiga kali berturut-turut dengan peningkatan peratusan undi setiap kali pilihan raya.

SH

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails