Tuesday, June 21, 2011

MISTERI PENCEROBOHAN 2,508 KALI , ZAHID HAMIDI DAH JADI !

Adakah telinga PM kita telah dipegang oleh Singapura sehingga Menteri Pertahanan kit meniskus macam tikus melihat saja pencerobohan di perairan kita tanpa tindakan serius?

Adakah kes Altantuya menjadi senjata Singapura membuatkan Malaysia tidak berani mengangkat muka seperti apa yang berlaku pada Tg Pagar dan pulau Batu Putih?i pameran Berlian di Singapura seperti yang diceritakan Bala menjadi taruhan Singapura memperbudakkan Malaysia?

Dengar kabar angin gambar Najib dan Altantuya d
Maruah dan kedaulatan negara adalah sesuatu yang perlu dipertahankan. Lihat di negara lain jika pesawat ceroboh negara mereka sudah tentu dikenakan dah tindakan .


Sebagai contoh isu kepulauan Spralty pun cukup la kita lihat bagaimana China dengan Vietnam bertikam lidah walhal pulau itu masih lagi dalam tuntutan . Ini pulak ruang udara kita dimasuki tanpa diberi amaran pun boleh masuk sampai 2000 kali !

Rakyat persoalka , sampai bila perkara ini akan berlaku sehinggakan Kementerian Pertahanan kaku macam batu.

Zahid Hamidi dan pihak tentera perlu tegas dalam isu ini dan keselamatan negara tidak boleh dikompromi !

Pencerobohan pesawat udara Singapura di ruang negara Malaysia gugat keselamatan negara !

Sebanyak 2,508 pergerakan pesawat tentera udara Singapura dikesan menceroboh ruang udara negara sejak tahun 2008, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.



Bernama melaporkan, Zahid berkata, Malaysia telah mengemukakan bantahan diplomatik terhadap pencerobohan tersebut oleh pesawat udara republik itu.

Menurutnya setiap pergerakan pesawat tentera udara Singapura yang mencurigakan dipantau dengan menggunakan kelengkapan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan juga kelengkapan Jabatan Penerbangan Awam Malaysia.

"Pada tahun ini sahaja iaitu sehingga bulan Mei, sebanyak 19 pergerakan pesawat (menceroboh) dikesan dengan purata sebanyak empat pergerakan pesawat sebulan," katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) di Dewan Rakyat hari ini.

Katanya sebanyak 985 pergerakan pesawat Singapura dikesan pada tahun 2008, 1,286 pergerakan (2009) dan 218 pergerakan pesawat (2010).Beliau juga berkata bantahan tersebut bermula setelah Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh,

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails