Monday, June 20, 2011

Dunia penuh dengan alasan??

satu kajian telah dijalankan terhadap 3 wanita yang tidak bertudung.

Soalan : kenapa tak pakai tudung?

Wanita 1 : saya lebih selesa begini.

Wanita 2 : saya belom bersedia untuk bertudung. saya bukan hipokrit tau!

Wanita 3 : rambut i lawa, kalo pakai tudung tak nampak lah rambut yang lurus ni. hanya menggunakan jari pon boleh.

Soalan : penah tak terpikir nak pakai tudung?

Wanita 1 : takpelah. buat masa skang belom pikir ag. hehe

Wanita 2 : saya kena ikhlaskan niat tuk bertudung dulu. baru saya bertudung.

Wanita 3 : lepas kawen kot. tunggu husband I suruh.

Soalan : Okay, skang setuju tak dengan pernyataan ni?

1. kamu cakap lebih selesa begini iaitu tak bertudung kan? kalo saya kaitkan bahawa kamu lebih selesa berada di neraka berbanding syurga, kamu setuju tak?

Wanita 1 : err..

2. kalo kamu tak dapat ikhlaskan niat, sampai bile2 la kamu takkan bertudung? Sedangkan kamu tahu bahawa menutup aurat tu wajib? dosa dye sama je macam meninggalkan sembahyang kan?

Wanita 2 : err..

3. seandainya sekarang, Allah beri kelebihan kepada kamu bahawa kamu sudah tahu siapa bakal suami kamu dan beliau sudah pon menyuruh kamu untuk bertudung, adakah kamu akan bertudung?

Wanita 3 : err..

P/s - dunia penuh dengan alasan? kenapa dunia disalahkan jika sebenarnya kedegilan yang merajai?

***

Kesimpulan, tidak susah untuk berubah tapi untuk memulakan perubahan, hanya diri sendiri yang tahu. Terimalah mereka kerana kesanggupan mereka untuk berubah dan perubahan itu mestilah disusuli dengan perbuatan bukan hanya sekadar kata-kata. dan ingatlah, sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum sehingga mereka sendiri yang mengubahnya. ok bai !

‎"Dan barang siapa yg melanggar hukum-hukum Allah,maka sesungguhnya dia telah berbuat zalim kpd dirinya sendiri" ( At-Thalaq : 1 )

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails