Thursday, June 16, 2011

Komputer yang Satu Ini Boleh Digulung dan Sangat Fleksibel

Nampaknya di masa depan kemajuan teknologi di bidang komputer bakal membuat kita tercengang. Ketika ini telah ditemui sebuah teknologi dengan Sistem Kabel Terintegrasi, yang dapat menampilkan manipulasi layar komputer dengan sangat menakjubkan.

Teknologi ini dimungkinkan kerana penggunaan beberapa lampu LED yang saling-silang dan overlap sedemikian rupa sehingga mampu menampilkan image layar komputer biasa.


Interface (antaramuka) pada layar komputer ini dibuat menggunakan suatu susunan laser LED yang diletakkan di dalam komputer, serta kamera yang disusun sedemikian rupa sehingga boleh mendeteksi posisi jari pengguna. Jadi cara mengoperasikan komputer ini sama seperti touchscreen.








Teknologi yang direka oleh Raphael Lang, Yu-lin Hou and Stephen Chan ini berhasil menyesuaikan posisi runner-up Fujitsu Design Award 2011.

Untuk menampilkan layar dalam skala besar tinggal menyambung cord-nya, boleh dibentuk menjadi berbagai macam display, boleh menjadi multimonitor, boleh digunakan untuk scanning barcode, dan bahkan boleh digunakan untuk scanning benda tiga dimensi sehingga langsung menghasilkan model 3D.


No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails