Tuesday, June 28, 2011

Kerajaan patut dakwa askar pencen ni


Malaysiakini melaporkan:
Kerajaan menafikan dakwaan pihak pembangkang bahawa wujudnya manipulasi dalam proses undian pos bagi pilihan raya umum 1999 dan 2008.

Sebaliknya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memberitahu sidang Dewan Rakyat hari ini bahawa dalam dua pilihan raya tersebut, kebanyakan undi pos memihak kepada pembangkang.

Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) yang ingin tahu mengenai statistik pengundi tentera yang bersara bertukar kepada pengundi awam.

Nazri berkata seramai 3,894 anggota tentera yang bersara telah memohon semula mendaftar sebagai pengundi awam sepanjang tahun 2010.

Beliau juga berkata anggota tentera perlu memohon mendaftar semula sebagai pengundi biasa setelah bersara dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada masa yang sama akan memotong nama mereka daripada daftar pemilih pengundi tidak hadir. - Mkini.

Memang macam dijangka kerajaan akan nafikan punya. Tu pun nasib baik ditanya dalam parlimen, menteri atau timbalann menteri kena jawab bagi pihak kementerian. Kalau takat tanya dalam ceramah, depa buat-buat tak dengar ja.

Kalau tanya mana-mana askar yang dah pencen aku yakin kalau pun mungkin tak semua tapi akan ada yang jawab tak pernah tengok pun kertaas undi masa dia dalam askar. Maksudnya dia memang tak pernah dapat kertas undi, dan dah tentu la bukan dia yang pangkah kertas undi dia tu.

Kalau betul macam yang Nazri Aziz kata, kerajaan patutnya dakwa orang yang mengaku buat kerja pangkah kertas semua kertas undi pos tu. Bukan orang tu saja tapi lebih patut lagi orang yang bagi arahan buat kerja celaka tu.

Bukan payah-payah nak kena selongkar sapa yang buat kerja tu pasai dah ada pun yang mengaku. Bukan setakat mengaku kat kedai kopi tapi pengakuan dia disiarkan dalam akhbar.

Klik untuk imej lebih besar
[kredit: Fb Tulangbesi]
Bila dah masuk mahkamah, baru la boleh kita dapat tau apa sebenarnya yang berlaku. Ada berani??

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails