Friday, June 24, 2011

TAWARAN LUMAYAN MENANTI PESERTA BERSIH 2.0

22 Rejab 1432 H | 23 Jun 2011

Berdasarkan pengalaman dalam himpunan-himpunan aman lalu, pihak yang tidak bertanggungjawab telah melakukan pelbagai tindakan provokasi bagi memburukkan PAS, penganjur dan para peserta. Tindakan tersebut mungkin akan dilakukan sekali lagi oleh mereka pada Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, malah mungkin akan lebih ketara lagi.

Bagi membolehkan tindakan tidak bertanggungjawab mereka itu diketahui umum dan diambil pengajaran, tawaran lumayan akan diberikan kepada yang berjaya merakamkan gambar provokasi terbaik.

"Aksi-aksi yang dirakam itu pula tentunya pelbagai. Ada yang menarik, agak menarik, kurang menarik dan tidak menarik. Jadi untuk membolehkan kita mendapatkan rakaman insiden-insiden provokasi yang menarik, PAS akan menyediakan hadiah lumayan bagi mereka yang berjaya merakam gambar terbaik," kata Dato' Tuan Ibrahim pada sidang akhbar bersama Harakah di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.
"Ahli-ahli PAS dan orang ramai tidak perlu takut untuk menyertai himpunan itu kerana ia diadakan atas tujuan yang murni oleh Bersih bagi menuntut perjalanan pilihanraya yang adil. Walaupun begitu, jangan sekali-kali membawa senjata.
"Himpunan itu adalah himpunan aman. Jika membawa senjata dibimbangi akan mencetuskan kejadian tidak diingini pula. Tujuan himpunan itu diadakan amat jelas, iaitu untuk mendesak kerajaan mengadakan pilihanraya yang bersih dan adil di negara kita dan desakan itu mestilah didengar oleh kerajaan," tegasnya.
Mengulas dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa himpunan ini akan mencemarkan imej negara di mata pelancong, beliau menjelaskan dakwaan tersebut datang dari mereka yang tidak memahami apa itu demokrasi.
Jangan bawa senjata, memadai
tuala basah, cuka dan garam

"Sesuai dengan perhimpunan aman yang diadakan, ia tidak akan mendatangkan sebarang kesan negatif terhadap negara jika diadakan, malah ia akan menimbulkan penghormatan rakyat asing itu sendiri terhadap negara kita apabila mereka dapat melihat dengan jelas sikap rakyatnya yang sentiasa menjaga keamanan termasuk ketika berdemonstrasi.
"Manakala pelancong pula bukan hanya terdiri daripada warga asing. Malah rakyat di negara ini yang berkunjung ke sesuatu destinasi itu juga adalah pelancong," jelasnya.
Bagi keselamatan diri, beliau menasihatkan mereka yang ingin menyertai himpunan itu agar membawa tuala basah, cuka dan garam untuk digunakan sekiranya diserang dengan gas pemedih mata oleh pihak berkuasa. - Harakahdaily

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails