Tuesday, February 9, 2010

Jaga makan...jangan pakai kekoh je


Rupa-rupanya tanpa kita sedar, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh main balun aje? Sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila antum telah mengetahui ilmu ini, tolonglah sebarkan kepada sahabat dan sahabiah yang lain, ya!

Diet Rasullulah SAW kita. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanan baginda sehari-hari.
Cuba amalkan :

Jangan makan susu + daging.
Jangan makan daging + ikan.
Jangan makan ikan + susu.
Jangan makan ayam + susu.
Jangan makan ikan + telur.
Jangan makan ikan + daun salad.
Jangan makan susu + cuka.

Nampak memanglah pelik tapi kalau antum tak percaya, try cuba test! Hasilnya, takdelah dalam jangka masa terdekat ni tapi berkesan bila antum sudah tua nanti.hehe

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Dikhuatiri akan cepat mendapat
penyakit.

Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion positif manakala dalam ikan mengandungi ion negatif. Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindakbalas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Rasulullah juga mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya, Insya Allah jauh dari penyakit (maknanya susah nak kena sakit).

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Kebetulan, saintis telah mendapati enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur.

*enzim sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam

JoMm..Sama-samalah kita mengamalkannya!(~0^)


http://pelammuda.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails